Thomas Newman – og ikke John Williams – skriver musikk til Steven Spielbergs Bridge of Spies

Bare dager etter nyheten om at Alexandre Desplat trer inn i John Williams’ univers i Star Wars: Rogue One, er det nå duket for en ny oppsiktsvekkende nyhet i filmmusikk-verden. I et presseskriv fra Dreamworks rapporteres det at Thomas Newman skal skrive musikken til Steven Spielbergs kommende thriller Bridge of Spies.

I presseskrivet fremgår årsaken til komponistbyttet:

12-time Oscar® nominee Thomas Newman (“The Second Best Exotic Marigold Hotel,” “Saving Mr. Banks”) has been signed to score the film, as John Williams’ schedule was interrupted and he was unavailable to score the film due to a minor health issue, now corrected.

Men slapp av, folkens. Det er ingen alvorlige helseproblemer for den 83 år gamle legenden. Etter småproblemene tidlig på året (som gjorde at han også måtte kansellere en rekke konserter), er han nå tilbake i full vigør og jobber intenst for å fullføre J.J. Abrams’ Star Wars: The Force Awakens, som har premiere 18. desember i år. Han fremstod usedvanlig frisk og opplagt under ASCAPs Film and TV Music Awards for en drøy uke siden, for eksempel. Dessuten fremgår det av pressemeldingen at Spielberg og Williams vil samarbeide igjen på regissørens neste film, SVK.

Thomas Newman og John Williams under BMI-arrangement i 2012.
Thomas Newman og John Williams under BMI-arrangement i 2012.

Det er ikke første gang Spielberg jobber med en annen komponist. TV-filmene han gjorde før han møtte Williams har selvsagt andre komponister. Det samme har The Color Purple (1985), der produsent Quincy Jones var kontraktbunden til å skrive musikken. Jerry Goldsmith skrev musikken til antologifilmen Twilight Zone: The Movie (1983) med Spielbergs segment «Kick the Can». Samme Goldsmith gjorde også Poltergeist (1982), og i fare for å irritere Tobe Hooper-fans, har jeg alltid sett på den som en Spielberg-film.

Hva innebærer dette for Bridge of Spies? Vel, det er vanskelig å si. Filmen omhandler advokaten James Donovan (Tom Hanks) som blir sendt til Tyskland for å forhandle om fangede U2-piloter – midt under den kalde krigen. Om Williams hadde skrevet musikken, hadde det kanskje blitt noe à la München (2005). Nå kan vi imidlertid se for oss et lydlandskap som i Newmans litt anonyme Skyfall (2012), The Adjustment Bureau (2011) eller Red Corner (1997), men la oss heller håpe på noe litt mer spenstig. Gjerne noe mer i gaten til Revolutionary Road (2008), Road to Perdition (2002) eller — Gud bedre — The Shawshank Redemption (1994).

Er Spielberg trygg i Newmans hender, eller vil savnet etter John Williams bli merkbart? Det gjenstår å se.

Bridge of Spies har kinopremiere 16. oktober i år.