Montages er offisiell mediepartner med Tromsø internasjonale filmfestival, og dekker årets utgave av festivalen med artikler, intervjuer og podkaster.
*
TIFF 2023: Mandag 16. januar går vinterens utgave av Tromsø internasjonale filmfestival av stabelen i Nordens Paris, og i dag ble hele festivalprogrammet offentliggjort.
At Ole Giævers La elva leve er årets åpningsfilm omtalte vi allerede i november, og i starten av desember slapp festivalen Film fra Nord-programmet, men utover dette har lite vært kjent – frem til i dag – om hvordan filmprogrammet til den 33. utgaven av TIFF blir. Og for å starte med slutten, så går vi etter alle solemerker en minneverdig årgang i møte: selveste Steven Spielberg har laget årets avslutningsfilm, The Fabelmans, en personlig beretning fra mesterregissøren selv, om hvordan han ble filmskaper – «fortalt med ømhet, empati, varme og livlighet,» ifølge festivalen.
Med åpnings- og avslutningsfilmene unnagjort, er det TIFFs konkurranseprogram som kanskje imøteses med størst nysgjerrighet, og årets utvalg bærer bud om stor variasjon: vi får se filmer fra både mindre kjente regissører som Maryam Touzani, Erige Sehiri og Saim Sadiq og nye arbeider av etablerte navn som Darren Aronofsky, Sarah Polley og Sam Mendes, vi får både oppleve små historier fra mindre hjørner av verden og store produksjoner fra velkjente filmland. Særlig to av prisvinnerne fra årets Un certain regard-program i Cannes, Joyland (Sadiq) og Corsage (Marie Kreutzer), er det allerede mye buzz rundt, og nå skal de altså til TIFF.
*
I sideprogrammet Horisonter byr TIFF på «en smak av de beste filmene fra festivalverdenen akkurat nå,» som de skriver selv, som «inkluderer kvalitetsfilmer på vei inn i norsk kinodistribusjon. Utvalget favner bredt i sjanger, stil og geografi – det eneste kriteriet er kvalitet.» Her blir det blant annet nordnorsk førpremiere på Park Chan-wooks Decision to Leave – som har gått sin seiersgang på BIFF og Film fra sør allerede, og som er ventet på norske kinoer fredag 27. januar, altså like etter festivalen.
Mer spennende er det å se at Horisonter-seksjonen inkluderer en rekke perler fra Cannes, Toronto og Venezia som under TIFF får sine første visninger i Norge: Særlig Carolina Cavallis Amanda og Daniel Goldhabers How to Blow Up a Pipeline knytter det seg forventninger til her i redaksjonen, og vi ser også frem mot å endelig kunne bla i Owen Klines Funny Pages. Det er også en norsk premierefilm i Horisonter-programmet, Vær her-regissør Ragnhild Nøst Bergems nye dokumentar Ola – En helt vanlig uvanlig fyr.
Det er en tradisjon på TIFF at filmer fra øst får en tydelig plass i programmet, og etter et år med Russlands krigføring mot Ukraina i bakspeilet, har det nok vært særlig krevende for festivalsjef Lisa Hoen og hennes medarbeidere i Tromsø å finne en balanse i programmeringen av bl.a. russisk film. «Det har vært viktig for oss i år å få en bred representasjon av filmer fra Russlands naboer. Flere av filmene viser hvordan det er å leve i Russlands sfære av innflytelse. Latvia, Georgia, Belarus og spesielt Ukraina er godt representert. Vi har også bestemt oss for ikke å innføre et generelt forbud mot alle russiske filmer,» sier Hoen i dagens pressemelding fra festivalen.
Om årets titler i seksjonen East Side Stories skriver festivalen selv:
Grensene mot øst er nærmere i nord. Gjennom skiftende tider og politiske klima har Tromsø internasjonale filmfestival vendt sin oppmerksomhet mot våre østlige naboland. Fra 2002 har vi i dette faste sideprogrammet presentert nye filmer fra tidligere sovjetrepublikker, inkludert Russland. I en kritisk tid synes vi det er viktigere enn noensinne å gi rom til stemmer som kan si noe verdifullt om landene og historien hos våre naboer i øst.
Filmer fra bl.a. Georgia, Ukraina, Latvia, og ja, også Russland, vil forhåpentligvis åpne opp fortellinger og gi oss innblikk i ulike menneskeskjebner som kan gi oss bedre forståelse av våre mange naboer øst for Norge. Fra årets utvalg har vi i Montages-redaksjonen foreløpig ikke sett noen av filmene, men dette blir jo dermed en desto mer spennende seksjon å vie tid til – kanskje nettopp særlig i år.
*
Nytt av året er et sideprogram tilegnet arabisk film, som tar sikte på å «belyse dagens situasjon i den arabiske verden». I Arabica-seksjonen blir det dermed mulig for søringer som besøker TIFF å snike til seg tidlige visninger av filmer som garantert også vil dukke opp på hovedstadens Arabiske filmdager i mars 2023.
I tilegg til alt det ovennevnte byr festivalen også på et eget spesialprogram (Beautiful Shadows) kun bestående av Patricia Highsmith-filmatiseringer + en ny kinodokumentar om forfatteren, Loving Highsmith. Dette må sies å være inspirert festivalkuratering, og en av få anledninger under TIFF 2023 til å se eldre filmer på det store lerretet – her har de både funnet plass til Alfred Hitchcocks Strangers on a Train (1951), Wim Wenders’ Den amerikanske vennen (1977), Michel Devilles Dypt vann (1981) og Anthony Minghellas Den talentfulle Mr. Ripley (1999).
Todd Haynes’ Carol (2015) er også inkludert, men er ennå litt for ny til å kunne omtales som en gammel film. (Flere av Highsmiths bøker er for øvrig adaptert til film opptil flere ganger, så man kan notere seg her at TIFF utelater René Cléments Het sol [1960] til fordel for Minghellas versjon – riktig valg – og heller ikke fant plass til Claude Chabrols Uglen i mørket [1987], eller grep anledningen til å gi Deep Water, Adrian Lynes ferske strømmefilmatisering av Dypt vann en sjelden anledning til å skinne på det store lerretet.)
I Kritikeruka på TIFF blir det som vanlig presentert et utvalg filmer valgt av uavhengige kritikere, og dette inkluderer et knippe av årets beste norske filmer, valgt ut i samarbeid med Montages. I denne seksjonen er det verdt å merke seg R.M.N – den gnistrende nye filmen fra Gullpalme-vinner og TIFF-venn Cristian Mungiu, som besøkte Tromsø senest i 2017 og den gang ga en Masterclass – og franske Alice Diops Venezia-prisvinner Saint Omer, et usedvanlig rettssalsdrama som gjør dypt inntrykk.
Utover alt dette vil vi også oppfordre våre lesere til å dykke videre inn i øvrige seksjoner som Overdrive (der den norske grøsseren Marerittet får førpremiere), TIFF UNG, Special Screenings, med mer.
TIFF går av stabelen 16.-22. januar 2023, og Montages vil som vanlig være på plass med en stor stab og rapportere fra Tromsø med både omtaler, intervjuer og podkaster.