I går bragte Variety oss svært sørgelige nyheter: Vilmos Zsigmond – en av de største filmfotografene i historien – er gått bort, 85 år gammel.
Det har vært en røff uke for fans av filmfotografi. Først mistet vi Haskell Wexler 27. desember, hovedsakelig kjent for sine mettede, monokrome arbeider på 60-tallet. Så var det altså Vilmos Zsigmonds tur 1. januar – som i likhet med Wexler regnes for å være en av de 10 viktigste og mest innflytelsesrike filmfotografene gjennom alle tider.
Montages var så heldige at vi fikk møte Zsigmond i forbindelse med et besøk på Filmens Hus i 2013, som resulterte i et intervju du kan lese her. I introduksjonen skriver vi følgende:
Ungarske Zsigmond studerte først i Budapest med sin gode venn og kollega Lazlo Kovacs, og sammen filmet de 1956-revolusjonen i landet ved blant annet å gjemme kameraer i handleposer. Deretter flyktet han til USA og arbeidet på en lang rekke B-filmer gjennom hele 60-tallet.
Selv om han hadde et slags gjennombrudd med The Picasso Summer (1968), er det kanskje først og fremst Robert Altmans McCabe & Mrs. Miller (1971) som virkelig satte ham på Hollywood-kartet, spesielt i bruken av den såkalte flashing-teknikken, der små deler av filmstripen eksponeres for lys i et forsøk på å tillegge de mørke delene av bildet flere visuelle detaljer. Senere ble det ikoniske samarbeider med toneangivende regissører som Steven Spielberg, Brian De Palma,Woody Allen og Robert Altman.
For undertegnede vil alltid Close Encounters of the Third Kind (1977) og Images (1972) stå som det sterkeste avstøpet av Zsigmonds uttrykk, men De Palma-samarbeidene har også en høy stjerne.
Vi minnes den avdøde mesterfotografen med et utvalg frysbilder fra hans arbeider. Hva er din Vilmos Zsigmond-favoritt?