Filmfotografen Robby Müller er død – stod bak bildene i bl.a. Paris, Texas (1984) og Breaking the Waves (1996)

Den nederlandske filmfotografen Robby Müller, som bl.a. jobbet med regissører som Wim Wenders, Lars von Trier og Jim Jarmusch, har gått bort – 78 år gammel. Han led av demens de senere årene av sitt liv, og døde i Amsterdam, melder De Volkskrant.

For bare drøyt to år siden skrev vi her på Montages om fem høydepunkter fra Robby Müllers karriere, en kåring som var svært vanskelig å begrense til bare et knippe filmer. Ikke bare ledet Müllers nære samarbeid med Wim Wenders til en hel rekke mesterlige arbeider; fotografen leverte også bilder på høyt nivå med mange forskjellige typer regissører – fra William Friedkin i Hollywood, til indiefilmskapere som Jim Jarmusch og Alex Cox, og britene Sally Potter og Michael Winterbottom.

Og så har vi de to makeløse samarbeidene Müller hadde med Lars von Trier, der både Breaking the Waves (1996) og Dancer in the Dark (2000) er å regne som formrevolusjonære europeiske filmklassikere i dag. Nedenfor har vi limt inn noen avsnitt fra vår artikkel om Robby Müller, som dere kan lese her:

Robby Müller ble født i 1940, på øya Curaçao i de nederlandske Antiller, og studerte ved Nederlandse Filmacademie i Amsterdam, før han begynte som kameraassistent på ulike produksjoner i Nederland. Da Müller flyttet til Tyskland noen år senere, ble han kjent med Wenders, og fikk i oppgave å fotografere regissørens debut, Summer in the City (1970). De to samarbeidet også om Die Angst des Tormanns beim Elfmeter (1972) og Der scharlachrote Buchstabe (1973), før de fikk internasjonal oppmerksomhet for sine utforskninger av den ur-amerikanske road movie-sjangeren.

I boken Making Pictures: A Century of European Cinematography sammenfattes Müllers egenskaper slik: «Robby Müller brings American Images to German cinema, building a unique urban labyrinth of tunnels, escalators, underground stations, skyscrapers and flickering monitors. His photography is cool, fascinating, with artificial-looking colours and exciting twilight moods.» (Sears: 33)

«Paris, Texas»

Utover 1980-tallet var det imidlertid også slik at Müller bragte med seg sensibilitetene fra samarbeidet med Wenders over dammen, til amerikansk film, idet han ble hyret inn av blant andre William Friedkin og Jim Jarmusch.

De senere årene av karrieren, før han pensjonerte seg på begynnelsen av 2000-tallet, bidro Müller til å ryste en hel filmverden med sitt arbeid på Lars von Triers banebrytende og kontroversielle melodramaer Breaking the Waves (1996) og Dancer in the Dark (2000). Her eksperimenterte fotografen med grove teksturer og digital video, og gikk så nært inn på skuespillernes ansikter at han nærmest forsvant inn i dem.

Om sin tilnærming til film har Müller sagt: «All those factors like location, season of the year, quality of the natural light, the actors – as they are and the effects they have – define the picture possibilities. So you have to be flexible, make corrections, combine new things, react to situations.» (ibid)

Nedenfor har vi limt inn et par videoklipp som belyser Robby Müllers karriere.

*

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>