I dag ble kortlisten til filmmusikk-kategorien for neste års Oscarutdeling annonsert – og Ola Fløttums musikk til Thelma er blant de 141 utvalgte.
Seiersrundene til Joachim Triers Thelma vil ingen ende ta, og nå drypper det også på fagfunksjonene. Selv om selve filmen ikke nådde opp i Golden Globe- eller Oscar-sammenheng, tennes allikevel et lys i forhold til Ola Fløttums filmmusikk. Blant svært få ikke-amerikanske produksjoner er den altså å finne blant de 141 titlene som ble annonsert i dag.
De eneste andre nordiske kandidatene er Jon Ekstrands Life og Atli Örvarssons The Hitman’s Bodyguard, som begge er Hollywood-produksjoner. Mest konkurranse vil han allikevel få fra de store, internasjonale kanonene – navn som Hans Zimmer, Danny Elfman og John Williams er alle med til neste runde (Williams blir som regel alltid nominert så lenge han har produsert noe et gitt år; det gjenstår å se om det blir for The Post eller Star Wars: The Last Jedi).
I tillegg er det ofte en viss overenstemmelse mellom titlene som blir nominert til Golden Globe og Oscar. Det betyr at Carter Burwells Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, Alexandre Desplats The Shape of Water, Jonny Greenwoods Phantom Thread, Hans Zimmers Dunkirk og John Williams’ tidligere nevnte The Post alle blir å regne med i kappløpet om nominasjoner.
Uansett er det noe å vært stolt over. Ingen norsk filmmusikk har noen gang vært i nærheten av å bli Oscar-nominert. Thelma er utvilsomt det mest spennende og utadvendte partituret Fløttum har komponert i sitt lange samarbeid med Joachim Trier. Komponisten vil selv snakke om sitt arbeide med Thelma under Filmkritikerlagets seminar under Tromsø internasjonale filmfestival. Kjenn din besøkelsestid!
Alle nominasjonene vil offentliggjøres 23. januar, 2018, mens selve Oscarutdelingen finner sted 4. mars.