Kortfilmfestivalen i Grimstad utvider i år med tre nye utmerkelser, inkludert en publikumspris.
De to andre nyopprettede prisene har til hensikt å løfte frem lovende talenter i de norske konkurranseprogrammene. I dagens pressemelding fra festivalen beskrives de slik:
Publikumsprisen gis til festivalpublikummets favorittfilm blant de norske filmene i Norsk Kortfilm- og Kortdokumentar-programmene. Vinneren stemmes frem av publikum i løpet av festivalen og mottar 25.000 kr gitt av Altibox, samt markedsføring og distribusjon av vinnerfilmen på Altibox sin strømmetjeneste.
Gnist-prisen er et stipend som gis til et talent som markerer seg blant de norske filmene i Kortdokumentar- og Norsk Kortfilm-programmene, og finansieres også av Altibox. Vinneren mottar 25.000 kr gitt av Altibox, samt markedsføring og distribusjon av vinnerfilmen på Altibox sin strømmetjeneste. Vinneren velges av en jury bestående av to representanter fra Altibox, i tillegg til én som utnevnes av Kortfilmfestivalen, i henhold til følgende kriterium: Vinneren avslører en særskilt dristighet og et skapertalent som Altibox gjerne vil honorere og støtte videre. Stipendet på kr 25 000 skal brukes til fordypning og videre utvikling.
Produsentprisen gis til den beste produsenten i Norsk Kortfilm-programmet. Vinneren velges av Norsk Kortfilm-juryen på grunnlag av filmens produksjon som helhet, og hensikten med prisen er å løfte frem en lovende produsent og bidra til vinnerens videre faglige utvikling. Produsentprisen er initiert og gis av Storm Films, som vil forære vinneren 10.000 kr i tillegg til karriereveiledning.
Festivalsjef Åse Meyer er entusiastisk når hun snakker om hvilke muligheter de nye prisene skaper: «En utvidelse med tre nye priser opplever vi som et gode for filmskaperne som deltar med film i konkurransen. Det at flere eksterne aktører ønsker å bidra til å synliggjøre kortfilmen som uttrykk er jo fantastisk! En publikumspris er alltid spennende, her kan alt skje! Og vi synes det er gledelig at en strømmetjeneste ønsker å formidle kortfilm til sitt store publikum. Det er i det korte formatet at det lekes mest med form og innhold, og via Altibox kan et bredere norsk publikum nå få mulighet til å se nye sider av norsk film. Kortfilmen har store muligheter i den digitale tidsalderen!»
Administrerende direktør Thomas Skjelbred i Altibox uttaler følgende: «Vi i Altibox er stolte av at vi nå får bli sponsor av Kortfilmfestivalen. Vi har over 800.000 unike brukere på tv-tjenestene våre, og ønsker derfor å utgjøre en forskjell for norsk kulturliv. Med sponsoratet ønsker vi å gi noe tilbake til norsk filmproduksjon, som blir verdsatt høyt av både kundene våre og av oss i Altibox.»
Produsent og daglig leder Frederick Howard i Storm Films er glad for å kunne bidra til å synliggjøre en fagfunksjon som tidvis blir oversett: «Produsentens rolle i kortfilm er like sentral som i de lange formatene, men i kortfilmens verden er det stort sett regissøren som får all heder og ære. Det er derfor en glede å kunne dele ut en pris som skal gå til en up-and-coming produsent, uttaler han.»
Årets utgave av Kortfilmfestivalen, den 42. i rekken, avvikles 12.–16. juni i Grimstad.