Den omfattende og kreative promoteringskampanjen til Lars von Triers erotiske drama Nymphomaniac fortsetter sin seiersgang på internett. Hver måned siden juni har Zentropa kommet med fristende smakebiter på det filmens produsent Peter Aalbæk Jensen mener ”sandsynligvis bliver Lars von Triers mesterværk”.
I dag ble enda en godbit, eller rettere sagt fjorten godbiter, avduket, i form av en serie karakterplakater som oser av svett erotikk. Men det er liksom ikke helt på alvor. Som så ofte hos von Trier, kan man formelig høre humringen bak alle overdrivelsene, og i Nymphomaniac ser det ut til at tongue-in-cheek-tonen er mer fremtredende enn noensinne.
Dette speiles ikke minst i det noe overraskende fargevalget i fonter og bakgrunn; rosa og lilla er ikke akkurat noe vi forbinder med den danske auteuren – ei heller med denne produksjonen sålangt (med unntak av det maleriske gruppebildet som ble sluppet i våres, har promomaterialet hatt et dystrere preg). Alt dette stemmer godt overens med påstandene i vår eksklusive artikkel om 10 detaljer fra Nymphomaniac, der det fremkommer at filmen ligger nærmere komedien enn noen von Trier-film siden Idiotene og Direktøren for det hele.
De 14 plakatene viser:
- Joe som ung (Stacy Martin)
- Joe som voksen (Charlotte Gainsbourg)
- Joes far (Christian Slater)
- Joes mor (Connie Nielsen)
- Jerôme (Shia LaBeouf)
- Seligman (Stellan Skarsgård)
- The Waiter (Udo Kier)
- Mrs. H (Uma Thurman)
- K (Jamie Bell)
- S (Jens Albinus)
- P (Mia Goth)
- F (Nicolas Bro)
- B (Sophie Kennedy Clark)
- L (Willem Dafoe)
Hvem har ikke lyst til å tapetsere leiligheten med disse? Montages vil fortsette å følge promoteringen av Nymphomaniac med argusøyne, også i de tre månedene som gjenstår før den norske premieren i januar.
*