BIFF 2025: Programmet for årets utgave av Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) tar stadig tydeligere form, og i dag har en ny bolk filmer blitt sluppet. Tradisjonen tro blir vestlandsbyen først ut med å vise noen av de mest omtalte titlene fra høstens festivaler i Venezia, Toronto og San Sebastian, i tillegg til en rekke godbiter fra Cannes.
Festivalleder Kristian Fyllingsnes og hans nærmeste medarbeidere er nå i sluttspurten med å spikre alle programdetaljene, og som tidligere har også denne årgangen av BIFF en tettpakket og variert festivalmeny. Forrige uke skrev vi om de mange norske filmene (lange og korte) som vises i Bergen i midten av oktober, og i denne saken ser vi nærmere på de mange internasjonale titlene som skal vises i ulike programseksjoner.
Som Centerpiece-film presenterer festivalen årets Gullpalme-vinner fra Cannes, Jafar Panahis Bare et uhell, mens Yorgos Lanthimos’ Bugonia, som nylig hadde verdenspremiere i Venezia, får æren av å avslutte festivalen. (Begge disse filmene kommer også på norske kinoer.) «For oss var Panahis film en av de største opplevelsene i Cannes,» sier Fyllingsnes i dagens pressemelding, «og vi tror den blir et høydepunkt for mange på BIFF. Og Lanthimos er en regissør som vi i årevis har hatt et hjerte for, og filmene hans er kjent for å overraske og skape gode samtaler.»
Tradisjonen tro består konkurranseprogrammet Cinema Extraordinaire av kunstnerisk ambisiøse og nyskapende filmer, og i år rommer det blant annet nye verk fra sterke navn som Kelly Reichardt, László Nemes og Radu Jude. BIFF har dessuten sikret seg Mary Bronsteins Sundance-hit If I Had Legs I’d Kick You (fra A24), en film som allerede omtales som en dark horse i årets Oscar-sesong.
En rekke andre titler som helt nylig hadde internasjonal premiere vil finne sin vei til Bergen, blant annet Kaouther Ben Hanias The Voice of Hind Rajab (Venezia), Joachim Lafosses Six Days in Spring (San Sebastian) og Pete Ohs’ Erupcja (Toronto, og med Charlie XCX i en av rollene). Selv om en hel del Cannes-filmer allerede har blitt vist i Haugesund eller på Oslo Pix, er det verdt å merke seg et knippe filmer som noe ufortjent har gått under radaren, som Laura Wandels Adam’s Sake – et veldig sterkt sykehusdrama som traff oss fra Montages knallhardt magen da den ble vist i Kritikeruken i Cannes.
BIFF går av stabelen fra 15.-23. oktober og står sterkt i det norske festivallandskapet, med et program som spenner fra etablerte auteur-navn til nye, utfordrende stemmer i internasjonal filmkunst. Nedenfor har vi satt opp en oversikt med de ferske titlene som festivalen offentliggjorde i dag.
*

Programoversikt
Førpremierer
- All That’s Left of You (Cherien Dabis)
- Bare et uhell (Jafar Panahi)
- Exit 8 (Kawamura Genki)
- The Voice of Hind Rajab (Kaouther Ben Hania)
- DJ Ahmet (Georgi M. Unkovski)
- Bugonia (Yorgos Lanthimos)
- Kevlarsjel (Maria Eriksson-Hecht)
Cinema Extraordinaire
- Deaf (Eva Libertad)
- If I Had Legs I’d Kick You (Mary Bronstein)
- Kontinental ’25 (Radu Jude)
- The Mastermind (Kelly Reichardt)
- My Father’s Shadow (Akinola Davies Jr)
- Orphan (László Nemes)
- A Poet (Simon Mesa Soto)

Internasjonal fiksjon
- Adam’s Sake (Laura Wandel)
- The Ballad of Wallis Island (James Griffiths)
- Dreams (Michel Franco)
- Erupcja (Pete Ohs)
- I Only Rest in the Storm (Pedro Pinho)
- Reedland (Sven Bresser)
- Six Days in Spring (Joachim Lafosse)
- Splitsville (Michael Angelo Covino)
- The Things You Kill (Alireza Khatami)
- We Believe You (Arnaud Dufeys, Charlotte Devillers)
Skeiv propaganda
- Cactus Pears (Rohan Parashuram Kanawade)
- Hot Milk (Rebecca Lenkiewicz)
Internasjonal dokumentar
- The Dating Game (Violet Du Feng)
*
