Krakow 2012: Komponist Elliot Goldenthal har nesten blitt en Montages-venn i løpet av det siste året. Vi intervjuet ham under Ghent-festivalen i fjor, og nå fikk vi altså anledning til å slå av en prat igjen.
Før du spiller av klippet under, trenger du imidlertid litt kontekst. Goldenthal er en anerkjent amerikansk komponist som har skrevet musikk for både teater og musikaler, såvel som opera og konsertmusikk. Mest kjent er han allikevel for sin filmmusikk. Blant de største Hollywood-produksjonene på hans resymé finner vi Alien 3 (1992), Demolition Man (1993), Batman Forever (1995), Batman & Robin (1997), Heat (1995), Titus (1999), Final Fantasy: The Spirits Within (2001), Frida (2002) og Public Enemies (2009). Han gikk i lære hos blant annet John Corigliano og Aaron Copland og er anerkjent for sin svært idiosynkratiske stil – mye dissonans, kompliserte harmonistrukturer, heftige tonegrupper for messingblåsere og bruk av lyd-kollasjer. Samtidig er det storslått og romantisk i uttrykk – en tilgjengelig form for kompleksitet, om du vil.
Goldenthal var i Krakow som hedersgjest, men også for å sette et søkelys på sitt samarbeid med regissør og samboer Julie Taymor. I konsertene ble det spilt utdrag fra hans musikk til Alien 3, Interview with the Vampire (1994), Titus, Frida og Batman Forever. En helt fantastisk opplevelse som vi skrev om her. Montages fikk – som eneste presseinstans – anledning til å overvære øvingene dagen i forveien, og i en 12 minutters pause stuntet vi frem et intervju. Hvis du reagerer på at jeg avbryter Goldenthal en del, er det både på grunn av tidspresset og antall spørsmål jeg ønsker å stille, men også fordi han ofte har en tendens til å bevege seg ut på lange, nesten absurde tirader. Litt som David Lynch, kanskje. Seansen forløp dermed mer som en uformell samtale der jeg tok opp temaer som interesserer meg personlig. Derfor vil noen av dem ha et betydelig nisjepreg.
Endelig er det verdt å påpeke at komponisten ikke er full, selv om det kanskje høres sånn ut. For 5-6 år siden hadde Goldenthal en ulykke hvor han slamret hodet i steingulvet. Det resulterte i en betydelig hjerneskade som gjorde at han måtte lære å snakke på nytt. Som han selv sa til oss i fjor – «harddisken er uskadet, men jeg måtte oppdatere softwaren på nytt».
Sånn, da skulle premissene være satt. God lytting!