Tidligere denne uken skrev jeg om at Brian De Palma omsider returnerer til registolen med Passion, og i fjor var Montages yre av forventninger til Terrence Malicks comeback i Cannes. Når filmskapere har vært borte i lengre tid, er det alltid ekstra stas å kunne ønske dem velkommen tilbake.
Den amerikanske indieyndlingen Whit Stillman har ikke laget så mye som en kortfilm siden forrige spillefilm, nydelige The Last Days of Disco i 1998 (som jeg har skrevet om i denne artikkelen), men for halvannet år siden ble det klart at han var i gang med forberedelsene til Damsels in Distress. Høsten 2011 hadde filmen premiere under filmfestivalen i Venezia, og selv om det ikke ble noen priser på Stillman, fikk han overveiende positiv mottagelse av kritikerne. Denne uken ble det sluppet en trailer til filmen – og den lover godt. Ved første øyekast ser Damsels in Distress ut som en nevrotisk-intellektuell utgave av high school-satiren Heathers, med et lignende firkløver i front – de såkalte «Damsels». Interessen for gruppedynamikk som har vært så sentral i Stillmans tidligere filmer, later til å være intakt. Miljøskildringen er umiddelbart kostelig.
Jeg er ennå ikke kjent med de såkalte «mumblecore»-filmene (Baghead, Hannah Takes the Stairs m.fl.), men festet meg ved mumblecore-dronning Greta Gerwigs innsats i Greenberg. Hun har et ansikt og et lynne som fanger kameraets blikk uten å posere eller bruke store gester, og selv om rollen i Damsels in Distress ser betydelig mer karikert ut, får jeg inntrykk av at Gerwig makter å balansere skarpheten i Stillmans penn med myk sårhet, slik Kate Beckinsale gjorde i The Last Days of Disco. Humoren er naturligvis revet ut av sammenheng i traileren, og derfor blir det vanskelig å vurdere hvorvidt Stillman treffer blink eller ikke. Et par øyeblikk lukter av tvungen komikk som kolliderer litt med elegansen jeg forventer av regissøren, og enkelte stemmer har hvisket at manuskriptet mangler den utsøkte sansen for oneliners og minneverdige monologer vi kjenner fra Metropolitan, Barcelona og nevnte The Last Days of Disco. Men jeg er optimistisk inntil det motsatte er bevist. Bidra gjerne med deres synspunkter i kommentarfeltet!
Damsels in Distress er dessuten et av høydepunktene på nært forestående Filmfest Oslos program (premierevisningen er på Eldorado 1. mars). Et program jeg for øvrig har litt ambivalente følelser til. Først og fremst skal festivalen ha skryt for å servere en meny som oser av kvalitet, der majoriteten av publikum (som ikke har fartet rundt på andre festivaler) får muligheten til å se noen av de absolutte høydepunktene fra 2011. Håndplukkede titler som Miss Bala, Faust, Bullhead, Sleeping Beauty, Hors Satan, Take Shelter, Wuthering Heights og This is Not a Film, vitner om eksemplarisk smak og forståelse for hva et oppsøkende publikum vil være interessert i – og få oppriktig utbytte av – å se. Dette markerer også en sunn avstand til Film fra Sør og Oslo internasjonale filmfestival, som begge har det med å invitere publikum såpass langt inn i de mer obskure delene av filmjungelen, at det unektelig blir forvirrende for dem som ikke har velutviklet retningssans.
Når det er sagt har flere av titlene programmert til Filmfest Oslo allerede blitt vist i Tromsø, og for oss som var der, blir det antiklimaktisk at programmet rommer såpass få overraskelser. Dette ser altså ikke ut til å bli de store oppdagelsenes festival. Og filmer som Happy End, We Need to Talk About Kevin, Restless, Kill List og Sleeping Beauty finnes allerede utgitt på DVD/Blu-ray, for de som er vant til å sondere nettbutikk-terrenget. Hugo, We Bought a Zoo, Polisse (og We Need to Talk About Kevin) skal på sin side opp på norske kinoer i nær fremtid.
Men dette høres mer kritisk ut enn det som rimelig er. Det skal understrekes at Filmfest Oslo er et blodferskt initiativ som fortsatt befinner seg i utprøvingsfasen, og i alle tilfeller er festivalen en unik sjanse til å se filmene på stort lerret. Jomfruprogrammet vitner om en stab som virkelig setter filmkunsten i høysetet, men som kanskje burde ta flere sjanser i fremtiden. Uansett, jeg skal få med meg Damsels in Distress!