planet melancholia

Hoyte van Hoytema + Lars von Trier = ?

Promobilde fra von Triers Melancholia

Hoyte van Hoytema er i skrivende stund et av Skandinavias mest interessante filmnavn, i kraft av sitt overveldende arbeid som filmfotograf på La den rette komme inn og Flickan (som jeg skamroste tidligere i år). Det er sjeldent mye godt å si om begge disse filmene, men van Hoytema er en helt sentral bidragsyter til at undertegnede faktisk vil omtale dem som mesterverker.

I et intervju med Stina Dubrowski, i forbindelse med arrangementet Actors StudioCinemateket i Stockhlm, avslører van Hoytema at han er i dialog med selveste Lars von Trier, som etter alle solemerker betyr at han er fotografkandidat til katastrofefilmen Melancholia (som fortsatt står uten fotograf på IMDB). En nyhet som burde være til glede for fans av både van Hoytema og Den Store Danske.

Hva kan så dette fortelle oss om filmen Melancholia? På begynnelsen av nittitallet forlot von Trier sin overstrømmende Tarkovskij-inspirerte estetikk til fordel for en hypernaturalisme som siden har blitt hans varemerke. Når han omsider tok en pause fra sin stringente bildefilosofi med Antichrist, ble dét en forfriskende gjenforening med hans mer maleriske side. Hvis van Hoytema er ombord på Melancholia-skuta, kan dette leses som et signal på at von Trier fortsetter i samme retning; van Hoytema har en klassisk, dog utpreget poetisk estetikk som mesterlig fanger grenselandet mellom det vakre og det jævelige. I så måte varsler dette oss om en billedskjønn film i 2011 og et (forhåpentligvis) fruktbart samarbeid for begge parter.

La oss håpe på en snarlig kunngjøring.

Hoyte van Hoytema i dialog med Stina Dubrowski
Hoyte van Hoytema i dialog med Stina Dubrowski (Foto: Fredrik Zillén)

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 4 kommentarer

  1. Daniel F N sier:

    Hoyte van Hoytema. Ja, det var virkelig et interessant navn.

    Dette er vel, så vidt jeg kan se, gode nyheter. Lykke til med prosjektet!

  2. Jørgen Klüver sier:

    For å ikke glemme Upp til kamp og Svidd Neger.

  3. Ja, Jørgen, du er inne på noe der. Jeg husker fotoarbeidet i Svidd Neger imponerte meg kraftig – sjelden vare i norsk film forøvrig, og spesielt på den tiden..

  4. Smitte sier:

    Det fine med Hoyte van Hoytema OG von Trier (selv om det på overflaten synes å være stikk motsatt med sistnevnte) er at de fokuserer på ego og da ikke først og fremst sitt eget- selv om deres eget ego jo sikkert er utslagsgivende. Jeg ser for meg at Hoyte van Hoytema, med sin realistisk-mytologiske tilstedeværelse, er et fruktbart grep for å unngå fortrengningen som Antichrist led under. Den ble nok for kitchy, kunstreferensiell og kontrasymbolistisk (tett ord som jeg fant på..jeg mener at den lekte som et brutalt barn med visse lecablokker vi bygger rammeverket vi nyter horisonten fra) – en skuffelse for Mange. Jeg tror Melancholia sikter på Mange. Eller ihvertfall Fler.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>