ari-folman-gar-til-sci-fi-med-the-congress

Ari Folman går til sci-fi med The Congress

Ved Cannes-festivalen i 2008 var det en animert israelsk dokumentarfilm som stjal mesteparten av showet. Vals med Bashir traff blink med sitt originale uttrykk og rystende innhold, og navnet Ari Folman – som i filmen søker etter sine fortrengte krigsminner – ble øyeblikkelig risset inn på den internasjonale filmscenen, både som kreativ animatør og nyskapende dokumentarist. Filmen gikk på norske kinoer i fjor vinter, og siden da har vi vært nysgjerrige på Folmans videre karriere.

I januar kunne Slashfilm melde at regissøren var i gang med en ny film, The Congress, en adaptasjon av sci-fi-romanen The Futurological Congress av forfatter Stanislaw Lem («Solaris»). Bokens innhold fremstår for meg som rimelig innviklet (les mer om den her), men den involverer i alle fall en reise til The Eighth World Futurological Congress og har rikelig med svart humor. Uansett, i dag skriver Slashfilm igjen om Folmans film, og ut fra deres beskrivelse av innholdet ser det ut til å bli en svært fri adaptasjon:

Folman has cast Robin Wright as herself (or, more likely, as an analog of herself) to play an actress whose career has waned as her image has been sampled and endlessly reused by movie studios. As she moves into a future that is similar to the one described in Lem’s novel, the film goes from live-action to animation.

En metafiksjonell sci-fi om en virkelig skuespillerinnes søken etter sitt eget utvaskede selv? Interessant. The Congress ble presentert som et work in progress for deltagerne på animasjonsfilm-messen Cartoon Movie tidlig i mars, og i den forbindelse gjorde EuroNews en tv-reportasje som blant annet inneholder et kort intervju med Folman. Slashfilm har en grov, franskspråklig variant av klippet på sine sider, men et googlestyrt spadestikk førte meg til denne engelskspråklige, lengre videoen av reportasjen fra Cartoon Movie, i god kvalitet. Klippene fra The Congress starter etter ca. 45 sekunder:

Min umiddelbare reaksjon er at dette ser veldig spennende ut, særlig når jeg tenker på hvilke visuelle ideer Folman maktet å realisere i Vals med Bashir. Animasjonsfilm har grenser som kun finnes der kreatørens fantasi stopper, og i møtet mellom forfatter Stanislaw Lems idérike surrealisme og Folmans uttrykksfulle strek ser vi et stort potensiale. Om også live-action-sekvensene og den animerte verden kan flettes naturlig sammen, innenfor filmens univers, ser Folman ut til igjen å ha et innovativt prosjekt mellom hendene. Hans animasjonsteknikk tar utgangspunkt i rotoskopiering, og i det landskapet ligger som kjent allerede overgangen mellom det virkelige og det animerte. [Red: Fra kommentarfeltet: det ble ikke brukt rotoskopiering på Vals med Bashir.]

Vi har store forventninger, men må vente en stund. Filmen skal få sin påtenkte premiere så sent som i 2012, ifølge EuroNews-reportasjen. Her er noen flere bilder vi har funnet frem:

Robin Wright i «The Congresss» (venstre) og i sin forrige spillefilm «The Private Lives of Pippa Lee» (høyre).

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 4 kommentarer

  1. Alexander Kjøniksen Brucki sier:

    Animasjonen i Vals Im Bashirvar meget stilig og kreativ, så jeg ser virkelig frem imot denne filmen også.
    Men teknikken animasjonsteamet brukte i Vals Im Bashir var ikke rotoskopiering, og så ofte lederen av dette animasjonteamet, Yoni Goodman har gått tildels hardt ut mot rotoskopieringsteknikken kan jeg ikke se for meg at de kommer til å benytte seg av denne teknikken i den neste filmen heller.
    Sånn jeg har skjønt det benytter teamet seg av en teknikk med utklipte figurer over en bakgrunn, hvor disse utklippene er oppdelt i hundrevis av biter og flyttet rundt på for å simulere bevegelse. Alle intervjuene i Vals Im Bashirvar filmet på forhånd, men ifølge Goodman ble disse kun tidvis tittet på, som referanse, men aldri tegnet over.

    Det står mer om animasjonsteknikken, som de sikkert kommer til å benytte seg av i The Congress også, på Vals Im Bashir sin Wikipedia side og i denne artikkelen.

  2. Mange takk for utfyllende informasjon om animasjonsteknikken, Alexander – jeg har lagt inn en liten disclaimer i setningen over.

  3. I praksis er animasjonsteknikken de benyttet seg av den samme som South Park benytter seg av. Bare et par hakk mer forseggjort, selvsagt. :-)

  4. tanketom sier:

    Vals med Bashir blei vel faktisk gjort med Flash og Photoshop for å halde budsjettet nede. Og dei klarte det, det endte vel opp på ca. $2M.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>