Roy Andersson vant Gulløven for En due satt på en gren og funderte over tilværelsen

Venezia 2014: En av våre store favoritter, Roy AnderssonEn due satt på en gren og funderte over tilværelsen, tok med seg Gulløven for beste film i går kveld.

En stor anerkjennelse for den svenske auteuren, som med denne filmen avslutter sin trilogi om «det å være menneske», som foruten En due satt på en gren og funderte over tilværelsen består av Sanger fra andre etasje (2000), og Du levande. (Lytt til vår podkast om Gulløve-vinneren her.)

Sølvløven for beste regi gikk til russeren Andrei Konchalovsky for The Postman’s White Nights, mens den København-baserte dokumentaristen Joshua Oppenheimer vant juryens Grand Prix for dokumentaren The Look of Silence – en tematisk oppfølger til Oppenheimers Oscar-nominerte storverk The Act of Killing. Prisen for beste manus gikk til iranske Rakshan Bani-Etemad for Ghesse-ha.

Både Alejandro González IñárrituBirdman og Abel Ferraras Pasolini ble stemoderlig behandlet av juryen; det var en gjengs oppfatning at Iñárritu «eide» regiprisen, og i våre øyne burde Ferrara og Maurizio Braucci (Gomorra) blitt belønnet  for sitt kloke og nydelige manus, som virkelig evner å fange mennesket, myten og kunstneren Pasolini i hans siste døgn på jorden.

The Look of Silence
«The Look of Silence».

Juryen for konkurranseprogrammet bestod av Alexandre Desplat (president), Joan Chen, Philip Gröning, Jessica Hausner, Jhumpa Lahiri, Sandy Powell, Tim Roth, Elia Suleiman og Carlo Verdone.  Sideprogrammet Orizzontis jury ble ledet av Ann Hui, og bestod ellers av Moran Atias, Pernilla August, David Chase, Mahamat-Saleh Haroun, Roberto Minervini og Alin Taşçiyan. Les mer om de forskjellige juryene på festivalens hjemmesider, og se oversikten over prisvinnerne i Orizzonti-seksjonen her.

Årets filmfestival i Venezia har kommet til sin ende, men vi fortsetter vår festivaldekning inn i neste uke – følg med!

Her er en oversikt over alle hovedprisene:

Gulløven: En due satt på en gren og funderte over tilværelsen, Roy Andersson

Sølvløven for beste regi: Andrei Konchalovsky, The Postman’s White Nights.

Grand Jury Prize: The Look of Silence, Joshua Oppenheimer.

Volpi Cup, Beste skuespillerinne: Alba Rohrwacher, Hungry Hearts.

Volpi Cup, Beste skuespiller: Adam Driver, Hungry Hearts.

Marcello Mastroianni Award for beste nye/unge skuespiller: Romain Paul, Le Dernier Coup De Marteau.

Beste manus: Ghesse-ha, Rakshan Bani-Etemad.

Special Jury Prize: Sivas, Kaan Mujdeci.

Lion of the Future — “Luigi De Laurentiis” Venice Award fore beste debutfilm: Court, Chaitanya Tamhane.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 1 kommentar

  1. Og sett med nordiske øyne, er Gulløven til Roy Andersson i år intet mindre enn en filmhistorisk begivenhet. Sist hovedprisen i Venezia gikk til en nordisk film var i 1955, da danske Carl Th. Dreyer fikk Gulløven for Ordet.

    Gullpalmen er historisk sett den høythengende festivalprisen vi finner hyppigst nordiske vinnere av.. Bare fra de siste tretti årene finner vi tre Gullpalme-filmer fra Norden – Lars von Trier tok den i 2000 for Dancer in the Dark og Bille August to ganger for Den gode viljan (1992) og Pelle Erobreren (1988).

    Gullbjørnen i Berlin har ikke gått til en nordisk film siden Jan Troell fikk den i 1968 for Ole dole doff.

    Så igjen: Gratulerer til Roy Andersson med meget velfortjent Gulløve!

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>