Paul Verhoevens Elle med Oscar-nominerte Isabelle Huppert får norsk kinodistribusjon

Det har lenge vært usikkert om Elle får norsk kinodistribusjon eller ikke. Etter mange epostutvekslinger mellom Montages og distributøren UIP, kan vi omsider offentliggjøre at filmen blir å se på stort lerret over hele landet – og heldigvis er ikke kinopremieren altfor langt unna.

Paul Verhoevenens mesterverk, med Isabelle Huppert i hovedrollen, sanket nylig to Golden Globe-priser, og er nominert til Oscar i kategorien for beste kvinnelige hovedrolle. I lys av prisdrysset ville det nesten vært absurd om Elle ikke fikk kinodistribusjon i Norge, og det ville være sørgelig å vente for lenge; denne typen titler har godt av litt «hype» for å gjøre seg bemerket hos publikum som står foran billettlukene.

3. mars er premieredatoen UIP har valgt – altså trenger vi ikke vente lenger enn en drøy måned (Oscar-utdelingen er 26. februar). Vi anbefaler at dere noterer Elle som et must på kino, og som oppvarming foreslår vi å lytte til den noenlunde spoiler-frie podkastepisoden vår om Elle.

En annen og like gledelig nyhet fra UIP er at den bejublede franske horrorfilmen Raw (originaltittel: «Grave») også får norsk kinodistribusjon, med premieredato 21. april.

«Raw» er fjorårets beste film, ifølge en av Montages-redaktørene.

Dette skrev Montages-redaktør Lars Ole Kristiansen om Raw på sin personlige toppliste for 2016, der den kapret førsteplassen:

Når man ser mye film, blir gjerne overraskelsen en større og sjeldnere skatt enn tilfredsstillelsen. I så måte er Julia Ducorneus Grave («Raw») en cinematisk godtepose- og sekk; både en oppdagelse og opplevelse av de sjeldne. (…)

Det mest egenartede ved Ducorneus debut er dramaturgien, rytmen; filmen blir drøyere, farligere, mer intens for hver eneste scene, i rasende fart, uten bissel. Til slutt er den så vill og skremmende og morsom og forstyrrende erotisk (!) at jeg ikke kan huske å ha sett maken til mikstur av subsjangere: giallisk psykedelia à la Argento (Suspiria, Phenomena); kløfremkallende kropps- og forvandlingsskrekk på Cronenbergsk vis (The Fly); coming of age-horror (La den rette komme inn); og dessuten fluffy high school-satire. Grave er for øvrig den første filmen som tydelig er inspirert av og siterer fra It Follows – som toppet fjorårets liste.

Les også vår lengre omtale av Raw fra fjorårets Cannes-festival, signert Sveinung Wålengen.

Det er ikke sikkert 2017 klarer å by på bedre filmer enn disse to – så kryss av i kalenderen!

*

https://www.instagram.com/p/BFZT-UvvKdx/?taken-by=montagesmag