Ola Fløttums Thelma nominert til Harpa-prisen under årets Nordic Film Music Days i Berlin

Berlinalen 2019: Thelma av komponist Ola Fløttum er nominert til årets Harpa-pris for beste nordiske filmmusikk – en pris som deles ut under Nordic Film Music Days i Berlin 11-12. februar i år.

Prisdrysset til Thelma vil ingen ende ta, selv halvannet år etter den norske premieren. Siden Harpa-juryen opererer med tidsrommet juni-2017 til juni-2018 som kvalifikasjonsperiode, rekker den altså enda en seremoni. Den norske juryens begrunnelse lyder slik:

The film delves into the troubled psyche of young girl Thelma as she comes to terms with her own identity, sexuality and paranormal powers – both poetic and operatic in execution. Fløttum mirrors Thelma’s dilemmas by utilizing a dynamic soundscape ranging from dark, low-register brass to high-pitched string and synth harmonies throughout, while also pointing towards her dark destiny. Slowmoving, ethereal and at times foreboding in tone, it becomes its own character through complex thematic development. THELMA is an impressive (and rare) example of a score providing a totally immersive presence in a film’s fictional universe.

Fra de øvrige nordiske landene er følgende nominert: Qeda (Jonas Struck, Danmark), Laugh or Die (Timo Hietala, Finland), Woman at War (David Thor Jonsson, Island) og Goliat (Johan Testad, Sverige).

Harpa-prisen og Nordic Film Music Days er et samarbeidsprosjekt mellom de nordiske komponistorganisjonene. I tillegg til selve prisseremonien, byr de to dagene i Berlin også på seminarer, foredrag, filmvisninger og ‘speed meetings’.

Arrangementet er åpent for alle, med påmeldingsskjema på hjemmesiden. Med tanke på årets norske fokus under Berlinalen, og den ekstra store delegasjonen fra vårt land, blir dette en særlig interessant årgang og møteplass for film- og musikkbransjen.