Leonardo DiCaprio og Jonah Hill er i disse dager å se på kinolerretet i Martin Scorseses ekstravagante The Wolf of Wall Street, der begge er tilgodesett med Oscar-nominasjoner for henholdsvis beste hovedrolle og birolle. Det har åpenbart oppstått en god kjemi mellom de to skuespillerne, noe som tydelig kom til uttrykk da de sammen åpnet Saturday Night Live nylig.
Nå har samarbeidet gitt næring til nok et felles prosjekt, når det i dag meldes at Leonardo DiCaprio har håndplukket nettopp Jonah Hill som hovedrolleinnehaver i et nytt prosjekt tilknyttet hans produksjonsselskapet Appian Way, under 20th Century Fox. Det foreløpig tittelløse filmprosjektet skal være basert på en Vanity Fear-artikkel ført i pennen av Marie Brenner, som i seg selv skaper forventninger til de av oss som husker henne for å være opphavskvinnen til artikkelen som senere ble filmatisert av Michael Mann som mesterverket The Insider.
Den aktuelle artikkelen er denne gang American Nightmare: The Ballad of Richard Newell og omhandler sikkerhetsvakten Richard Jewell, som først ble hyllet som en helt etter å ha varslet politiet og reddet mange menneskeliv i sekundene før bombeangrepet på sommer-OL i Atlanta 1996. Noen dager senere snudde imidlertid vinden, og en uskyldig Jewell opplevde å bli mistenkeliggjort av FBI og senere massemedia, som med økende intensitet kringkastet Jewell som terrorist. Vanity Fear sin beskrivelse av artikkelen er slik:
On July 30, 1996, the media identified Richard Jewell as the F.B.I.’s prime suspect in the Olympic Park bombing. For the first time, the 34-year-old security guard tells his extraordinary story: his brief moment as a national hero, his hounding by the Feds and the press, and his eccentric friendship with the unknown southern lawyer who helped him through his public torment.
Dette er en stadig aktuell tematikk i en verden hvor mediene 24 timer i døgnet jakter på nye detaljer og sensasjonelle vinklinger i enkeltsaker – og om hvordan det i ytterste konsekvens kan spinne i helt feil retning, mislede opinionen og ødelegge et menneskeliv. Foreløpig er det ikke kjent hvilken manusforfatter og regissør som skal ta dette videre, men sjansene virker store for at dette er et prosjekt som kan lokke til seg store og kompetente navn.
Uansett føles det veldig riktig at Jonah Hill forfølger den stien han har startet med de fremragende rolletolkningene i Moneyball og The Wolf of Wall Street, og at han nå for første gang gis muligheten til å skinne i hovedrollen av en forhåpentligvis like kvalitetstung film. Tiden vil vise, men magefølelsen er ganske god.