M. Night Shyamalan starter innspillingen av sin nye film Remain

M. Night Shyamalan gjør seg i disse dager klar for å begynne opptakene til sin syttende spillefilm, Remain. Den beskrives som en «romantisk thriller», og regissøren virker igjen å ha store visuelle ambisjoner.

Shyalaman skrev nylig på Instragram at innspillingen av Remain starter i slutten av juni, og dermed kan alle fans begynne å glede seg. Nytt i dette prosjektet er at manuset har blitt skrevet parallelt som film og roman, i samarbeid med forfatter Nicholas Sparks, mest kjent for The Notebook.

Hovedpersonen i Remain er arkitekten Tate Donovan (Jake Gyllenhaal), som etter en personlig tragedie flytter til Cape Cod for å tegne et hus. Der møter han den gåtefulle kvinnen Wren (Phoebe Dynevor), som utfordrer hans rasjonelle verdenssyn. Ifølge forlaget Random House er romanutgivelsen satt til 7. oktober 2025, mens Shyamalans film er tiltenkt kinopremiere et år senere, i oktober 2026.

World of Reel rapporterte i mai at den talentfulle brasilianske filmfotografen Adolpho Veloso (Jockey) vil stå bak kameraet og skyte Remain i VistaVision, formatet som Brady Corbet nylig pustet liv i med The Brutalist. Valget av VistaVision underbygger Shyamalans visuelle sensibilitet, og det passer godt med hvordan han har utviklet seg – ved å utforske nye grep samtidig som han virker å bevare sin egenart.

Selv om M. Night Shyamalan har samarbeidet med en rekke markante filmfotografer med tydelig signatur – blant dem Tak Fujimoto, Roger Deakins, Christopher Doyle, Maryse Alberti og Sayombhu Mukdeeprom – har han likevel klart å bevare en distinkt visuell stil preget av nøye planlagte komposisjoner, kontrollerte kamerabevegelser og en elegant narrativ rytme som gjør filmene umiskjennelig hans egne. (Her er vår samlesak med linker til alle artiklene i Dag Sødtholts analyseprosjekt om Shyamalans filmkunstnerskap.)

I innlegget på Instagram skriver Shyamalan litt om sine tanker rundt det å gå i gang med Remain:

Still believe in spending months drawing every shot and putting it up on the wall for all cast and crew to see. Still believe there is a place for original tentpole films in the studio system. Still believe the audience can feel every thought that goes into the making of a film. More grateful than ever before to get to tell you guys another story.

Det lover godt! Hos oss i Montages har Shyamalan en høy stjerne, og det blir veldig spennende å følge Remain frem mot 2026, da vi får se den på kino.