Fredag 21. oktober er det kinopremiere på Thomas mot Thomas (en sensasjonell teori om det ubetydelige livet i multiverset), en film som ser ut til å by på høstens mest originale premiss for et norsk drama: kvantefysikeren Thomas oppdager at det finnes et uendelig antall parallelle virkeligheter, og rammes av det som i den ferske traileren fremstår som en eksistensiell krise. (På Oslo Pix blir det førpremiere på Thomas mot Thomas allerede onsdag 31. august.)
For de fleste som følger skikkelig med på norsk film har manusforfatter og regissør Jakob Rørvik lenge vært et navn som er synonymt med kortfilmer av høy kunstnerisk kvalitet, og i disse har han markert seg med en påfallende evne til å disiplinere rå, emosjonelle rollefigurer inn i presist avgrensede rom og miljøer. (Se: Ingenting tar noensinne slutt [2016] og Apocalypse Norway [2019]) Nå som Rørvik har skrevet en fortelling med et potensielt kaotisk multivers som slipper fri flere versjoner av samme karakter, i et narrativ som nok rammes inn av spillefilmens naturlige begrensninger, vil denne egenskapen komme til nytte.
Talentet til Rørvik er udiskutabelt, og beskrivelser av ham som «ung og lovende» virker litt mot sin hensikt i 2022. Helt tilbake i 2009 ble han i et intervju med filmtidsskriftet Z omtalt i overskriften som «norsk films nye stemme». Da NFI bevilget utviklingsstøtte til Thomas mot Thomas-manuset i 2018 skrev daværende konsulent Silje Riise Næss at Rørvik «er mer enn moden for det lange formatet». Hans egenart som filmskaper er allerede nedfelt i de mange arbeidene i korte formater de siste 10-15 årene, og filmbransjen har for lengst notert seg dette. Så nå som Rørvik omsider spillefilmdebuterer med Thomas mot Thomas er han etter alle solemerker veldig klar for oppgaven, og det norske kinopublikum blir endelig invitert med til å gjøre den samme oppdagelsen.
Forrige uke presenterte NFI høstens norske kinofilmer for bransje og presse på et arrangement i Oslo, og da ble traileren til Thomas mot Thomas vist for første gang. OPPDATERT, 30.08: Nå er den også sluppet offisielt av distributøren, og limt inn nederst i saken. Der kan dere også se presentasjonen av Thomas mot Thomas, med NFIs korte prat med Rørvik og produsent Petter Onstad Løkke.
Allerede i snuttens første scene blir vi presentert for skuespiller Arthur Berning i rollen(e) som Thomas fra ulike multivers, og dermed etableres det raskt at vi skal forholde oss til et lekent og åpent filmspråk. Thomas har gjort en stor oppdagelse, men studentene hans er skeptiske og på hjemmebane sliter han med å fylle rollen som far. Idet han står på terskelen til global berømmelse, begynner hverdagens dilemmaer å kollidere med kvantefysikkens ubegripelige muligheter. Vi får opp minner fra filmer som Being John Malkovich, Evig solskinn i et plettfritt sinn, Tvillingskjebner og …scener fra The Matrix Reloaded der endeløse mengder av Agent Smith-kloner fyller lerretet.
Berning er alltid en fornøyelse å se på film, og etter Amanda-nominasjonen for sitt markante nærvær i fjorårets Ninjababy plasseres han her front and center i en (eller skal vi si flere) hovedrolle(r). Vi har fortsatt kun smakebiten nedenfor å ta utgangspunkt i, men «samspillet» mellom de ulike Thomas-ene virker å flyte sømløst. Rørvik jobbet også med Berning i Ingenting tar noensinne slutt, og i rollegalleriet for øvrig finner vi bl.a. Hege Schøyen som Thomas’ mor – et inspirert stykke casting av en vidunderlig skuespiller, som man drømmer om å få se oftere på kino.
Thomas mot Thomas er produsert hos Maipo film og finansiert med tilskudd fra NFIs nå nedlagte ordning Nye veier. Filmen har som nevnt kinopremiere 21. oktober, og nedenfor kan dere se traileren og et knippe frysbilder.
Saken er oppdatert med ny videolink til traileren. Nedenfor kan dere også se Filmhøsten-intervjuet med filmskaperne.