Ferske bilder, plakater og klipp fra Gaspar Noés sexdrama Love

Cannes 2015: Ved midnatt er det omsider duket for urpremiere på Gaspar Noés sexdrama Loveden filmen som har skapt størst forhånds-kontroverser før årets Cannes-festival. Nå har et knippe frysbilder, et klipp, samt en uttales fra Noé selv, blitt offentliggjort.  

Ut ifra det ferske promoteringsmaterialet, samt den nylige uttalelsen fra filmens produsent, Vincent Maraval, om at motivet i den særdeles grafiske plakaten som ble sluppet for en tid tilbake, ikke stammer fra selve filmen, later det til at Love ikke blir fullt så kontroversiell som tidligere antatt. Et inntrykk som forsterkes av Noés personlige uttalelse om filmen, hvor han nokså åpenhjertet forteller at:

Of all my films, this one is closest to what I have been able to know of existence, and also the most melancholic. And it gives me a lot of pleasure to be able to share this short tunnel of joys and ecstasies, accidents and mistakes.

(Les uttalelsen i sin helhet nederst i saken.)

De fargesterke frysbildene og klippet over signaliserer at Love – som samtlige av regissørens tidligere filmer – vil bli en visuell fest. Tatt med i betraktningen at filmen er i 3D, og at Noé er kjent for å skape ’tilstands’-filmer, blir det interessant å se hva slags effekt dette vil ha på selve filmopplevelsen. Det er rimelige å anta at Noés stil går mer i harmoni med 3D, enn Wim Wenders, som forsøkte seg på noe lignende med Every Thing Will Be Fine, men til liten effekt. 

Som vi tidligere har skrevet om vises Love utenfor hovedkonkurransen på en såkalt «midnight screening». Filmens åpningsscene – som gir en idé om premisset for fortellingen – er blitt oppsummert på følgende vis:

Twenty-five-year-old Murphy wakes up surrounded by his young wife and his three-year-old child. He hears his answerphone. In the message, Electra’s mother asks him, sick with worry, if he has heard any news about her daughter, who went missing a long time ago. She fears that she has been involved in a serious accident. Over the course of a long, grey day, Murphy finds himself alone in his flat, reminiscing about his greatest love affair with Electra, which lasted two years: a passionate love that involved all sorts of promises, games and excesses…

*

love_directors_statement-620x720

*

love_1-620x329 love_3-620x329 love_4-620x329 love-620x316

*

love-affiche-553e462ef0b54 love-affiche-553e462f97f17

Kilde: The Film Stage og The Playlist