Ellen Ugelstad vant Gullstolen for The Wonders Beneath the Sea

Kortfilmfestivalen 2021: Ellen Ugelstad vant Kortfilmfestivalens hovedpris Gullstolen for The Wonders Beneath the Sea, og Gunhild Enger mottok hederlig omtale av samme jury for Play Schengen.

The Wonders Beneath the Sea kretser rundt en samtale mellom en mor som fyller sytti (Anne Marit Jacobsen) og hennes datter (Marte Germaine Christensen). Ugelstad gjør oss til en slags ubuden gjest ved enden av bordet på Restaurant Under i Lindesnes, lyttende til en samtale som veksler mellom det generelle og intime, både virker nær og preget av stor avstand. Takket være den spektakulære settingen (restauranten er kjent for å invitere gjestene sine under vann, i en arkitektonisk imponerende konstruksjon) blir filmen like visuelt fascinerende som den er engasjerende å «lytte til».

Og selv om den ikke handler om koronapandemien, får man følelsen at filmen ikke kunne vært laget uten denne. Det har nok noe å gjøre med at restauranten virker så tom, med synet av de to rollefigurene som liksom sitter fanget i et kjempestort terrarium ute i det ville havet.

Dette er andre gang Ugelstad mottar Gullstolen (for noen år siden fikk hun utmerkelsen for Den grønne dalen). I sin begrunnelse for prisen til The Wonders Beneath the Sea skriver juryen:

«Årets prisvinner er satt i intime og surrealistiske omgivelser. Juryen har virkelig latt seg imponere av et høyt filmatisk nivå og subtile, nyanserte skuespillerprestasjoner som lar publikum oppleve to kvinners historie og generasjonsmotsetningen mellom den. Forholdet deres lar oss utforske hva det innebærer å hjelpe andre, men også hva det vil si å være et menneske i vår tid.»

Play Schengen forteller om et spillselskap som utvikler et dataspill for barn om EU. Vi følger to spilldesignere når de transformerer Schengen til pikselgrafikk, i et forsøk på å gjøre visumproblematikk fengende for barn og unge.

Gunhild Enger har i lang tid vært en av Norges mest særegne og ambisiøse kortfilmskapere, og har vunnet mange priser, blant annet for Prematur (2013). Hennes varme skråblikk ser tvers igjennom strukturer, roller og maskespill, og viser hvordan mennesker både er flokkdyr og på egne vegne ambisiøse individer som rives mellom den gode følelsen av å høre til og viktigheten av å realisere seg selv.

Med utsøkt morsomme Play Schengen er hun i storform, og det mener altså også juryen, som skriver følgende i sin begrunnelse:

«Hederlig omtale går til en film som gledet juryen stort med sin skarpe og satiriske framstilling av gapet mellom sterke idealer og den harde virkeligheten i dagens Europa. Med stor kløkt håndterer regissøren sammensatte problemstillinger og situasjoner som bobler over i det absurde.»

«Play Schengen».

Terje Vigen-prisen ble tildelt Mamma av Ask Danbolt:

«Årets vinner av Terje Vigen-prisen blander fiksjon og virkelighet i en fortelling som ikke gir enkle svar, men gir publikum innblikk i en desperat kamp for å redde en man elsker. I en visuell stil der hovedpersonen omsluttes av en mørk og fuktig natt med forvrengte overflater, og med ikke-profesjonelle skuespiller som spiller versjoner av seg selv, har regissøren lykkes i å lage en stilistisk sterk og dypt humanistisk film.»

Eivind Landsvik, en av landets mest lovende regissører, ble på mange måter kveldens store vinner, med priser for både beste musikkvideo (Boy Pablo: Hey Girl) og den viktige Filmkritikerprisen for Sofia, en sommer. Om sistnevnte skriver juryen:

«På en poetisk og troverdig måte tar årets prisvinner tempen på samtidskulturen i sin tematisering av sorg og ungt kvinnelig utenforskap. Uten å bli for åpenbar utvikles en sår historie med flere lag, som biter seg fast i oss og blir værende. Kameraet dveler ved den kvinnelige hovedpersonen, som spilles med usedvanlig autensitet og hudløshet – en skuespillerprestasjon av første klasse. Med antydningens kunst tegnes både tragedie og håp. Gjennom møtet med en annen form for utenforskap skimtes sommerlyset på nytt.»

«Sofia, en sommer».

Gullstolen for beste dokumentar ble tildelt Olga Lucovnicova for My Uncle Tudor:

«Prisen går til en film som er imponerende modig, brutalt ærlig, og emosjonelt raus på en radikal måte. En film som på mange ulike nivåer forholder seg til traumer og hvordan de ofte kan være vanskelig å få grep om.»

Les mer om de mange andre prisene på Kortfilmfestivalens hjemmesider.