En av de store mesterne i animasjonsfilmens historie, Isao Takahata, døde i går, 82 år gammel.
Takahata vil huskes for sin særlige evne til å illustrere komplekse menneskelige følelser, og de mest kjente filmene hans henvendte seg til voksne snarere enn barn. Animasjonsuttrykket hans tok mange retninger underveis i karrieren; spennet mellom det skisseaktige og karikerte i My Neighbors the Yamadas (1999) og naturalismen i for eksempel Only Yesterday er slående. Hans siste film ble den visuelt eksperimentelle og usigelig vakre Fortellingen om Prinsesse Kaguya (2013).
Da vi kåret 90-tallets beste filmer, havnet Takahatas Only Yesterday på 82. plass:
Ingen kan glemme søskenforholdet i Isao Takahatas rystende krigsskildring Grave of the Fireflies (1988). Med Only Yesterday (1991) vendte Studio Ghibli-regissøren igjen blikket mot barndommen, denne gangen i en mer hverdagslig setting. 27 år gamle Taeko er kontormedarbeider i Tokyo og midt i livet; ikke helt voksen, ikke lenger ung, stadig søkende og usikker på hvilken person hun egentlig skal være, hvem hun skal bli. En sommer velger hun å tilbringe ferien på landsbygda der hun vokste opp, og gjennom tilbakeblikk får vi innblikk i Taekos oppvekst og hvordan skole- og familielivet har formet personligheten hennes.
Alle som har opplevd å være yngstemann i en søskenflokk vil nikke gjenkjennende til de mange situasjonene fra barndomshjemmet. Taekos følelse av å bli urettferdig behandlet av dem som står henne nærmest og virkelig burde forstå, skildres som noe smertende, nesten svikefullt overfor barnet som sliter med å finne sin plass og føle seg verdifull. Samtidig er det ingen som ønsker å påføre andre i familien smerte; på en usentimental måte tematiserer Takahata hvordan barn blir kjent med livets realiteter, og skildrer et slags syndefall som inntreffer i alles liv; en fase som bygger bro over til tilværelsen som ansvarlig voksen. Only Yesterday er en dypt rørende oppvekstskildring, og et portrett av en japansk familie som kan måle seg med Yasujirô Ozus mesterverker.
Vi skrev også om Only Yesterday da den omsider fikk norsk kinopremiere i fjor høst, som «Månedens film» på Cinemateket i Oslo.