I kveld ble det avgjort at Dag Johan Haugeruds Barn (som vant rekordmange Amanda-priser) er tildelt Nordisk råds filmpris. Det er andre gang Norge vinner prisen siden den ble opprettet i 2002 (den forrige var Louder Than Bombs).
Under kveldens utdeling av Nordisk råds priser, i Harpa i Reykjavik på Island, ble det offentliggjort at Barn, skrevet og regissert av Dag Johan Haugerud, er vinneren. Prisen på 350.000 danske kroner (som med dagens kronekurs er over 500.000 norske kroner) deles av Haugerud og produsenten Yngve Sæther i Motlys.
«Vi er utrolige glade og stolte på vegne av Barn og alle som har vært med på å lage denne fantastiske filmen. Det er en film som sender deg ut av kinosalen ettertenksom og rikere enn da du kom inn. Det er flott i seg selv med den respons filmen har fått fra publikum og anmelderne, men å få en slik viktig internasjonal pris løfter filmen og filmskaperne ytterligere og bidrar også faktisk til å løfte norsk film til nye høyder», forteller Kjersti Mo, direktør i Norsk filminstitutt.

I den flotte begrunnelsen fra årets jury heter det:
«En trettenåring dør etter en krangel med en medelev i skolegården. Dette er hendelsen som skaper et vell av nye tanker og dilemmaer hos de voksne som omgir dem, og som setter i gang handlingen i Dag Johan Haugeruds ambisiøse og ettertenksomme film Barn. Med empati og stort alvor går Haugerud inn i forholdet mellom barn og voksne, og stiller inngående spørsmål. Hvor godt kjenner egentlig foreldre og lærere barna de har ansvaret for? I hvilken grad er foreldre forpliktet til å tro på barna sine? I hvilken grad må de beskytte dem? Er det egentlig mulig alltid å handle til barnas beste? Og hvorfor er det verre når det skjer noe dramatisk med et barn enn med en voksen?
Haugerud skildrer komplekse og engasjerende personligheter og situasjoner i en bredt anlagt film som også blir en historie om det moderne Norge. Foreldrenes politiske ideologi siver inn i diskusjonene de har om barna og hvordan de skal ivaretas. Skolens rektor opplever at kravene fra systemet og byråkratiet slåss med hennes egne ønsker og impulser. Dette er kimen til noe av Barns mørke komikk, som bidrar til at filmen aldri blir tung å se på, selv om den handler om et tungt tema. Humoren skinner også gjennom i scenene der de voksne, med varierende hell, må døyve sin egen forfengelighet og aggressivitet for å opprettholde fred og fordragelighet. Noen oppdager sider i seg selv som de ikke er stolte av. Kanskje er de voksne også barn, innerst inne.
Dag Johan Haugerud er en distinkt filmskaper med et helt eget blikk på verden og et usedvanlig godt øre for dialog. Gjennom en årrekke har han opparbeidet varme tillitsforhold til flere av Norges fremste skuespillere, og i Barn bringer de det beste frem i hverandre. Dette er en rik film om det viktigste av alt.»
I år har juryen bestått av Per Juul Carlsen (Danmark), Jaana Puskala (Finland), Kristina Börjeson (Sverige), Hilmar Oddsson (Island) og Inger Merete Hobbelstad (Norge). Vår omfattende analyse av Barn kan du lese her.
*
De fire andre nominerte filmene var:
- Danmark: Onkel, av Frelle Petersen (regi/manus) og Marco Lorenzen (produsent)
- Finland: Koirat Eivät Käytä Housuja (Dogs Don’t Wear Pants), av Jukka-Pekka Valkeapää (regi/manus), Juhana Lumme (manus), Aleksi Bardy (produsent) og Helen Vinogradov (produsent)
- Island: Bergmál (Echo), av Rúnar Rúnarsson (manus/regi/produsent), Live Hide (produsent) og Lilja Ósk Snorradóttir (produsent)
- Sverige: Charter, av Amanda Kernell (regi/manus), Lars G. Lindström (produsent), Eva Åkergren (produsent)