Arthaus sikrer kinodistribusjon for Cannes-favoritten The Substance og Sorrentinos Parthenope

Cannes 2024: Den franske regissøren Coralie Fargeat har begeistret og sjokkert med The Substance i Cannes, og er den eneste av hovedkonkurransens filmer som virkelig har vekket sterke reaksjoner og engasjerte diskusjoner. Nå har Arthaus kjøpt filmen for norsk kinodistribusjon.

Hvis The Substance hadde vært en film det er enklere å bli enige om, ville den vært en opplagt Gullpalme-favoritt – i en årgang preget av få lynnedslag langs Croisetten. Flere av Montages’ utsendte er helt ville med denne filmen! Men når juryen skal samles ved sitt bord og komme frem til en konklusjon i kveld, er det en risiko for at de lander på en mer «samlende» tittel fra en ujevn hovedkonkurranse.

Arthaus melder at de også har sikret seg Paolo Sorrentinos nydelige Parthenope, et kunstnerisk comeback for den italienske regissøren, etter noen år med mindre helstøpte eller direkte svake filmer. I tillegg har de kjøpt islandske Ljósbrot («When the Light Breaks») av Rúnar Rúnarsson, en film som åpnet årets Un Certain Regard-program.

Filmene vil får premiere henholdsvis høsten 2024 og vinteren 2025.