Cannes 2015: Another World Entertainment ble årets konge blant norske distributører i Cannes. Selskapet kan meddele at de har kjøpt et knippe av festivalens mest ettertraktede titler for norsk kinodistribusjon – blant andre Gaspar Noés sex-melodrama Love og Hou Hsiao-hsiens underskjønne mesterverk The Assassin.
Jamfør Montages’ podkaster fra Cannes, er begge filmene blant redaksjonens foretrukne fra årets festival, og før utdelingen anså vi The Assassin som en favoritt til å vinne Gullpalmen (resultatet ble en pris for beste regi til Hou). AWE vil også distribuere Hirokazu Koreedas Our Little Sister (les vår omtale), som ble en av festivalens hyggeligste overraskelser for oss. Mottagelsen bar preg av moderat begeistring, men i våre øyne var filmen en av de aller beste i hovedkonkurransen.
Love er en acquired taste, som helt sikkert blir en utfordring å selge på kino. Interessen for Gaspar Noé er imidlertid stor, og da hans forrige film Enter the Void ikke fikk norsk kinodistribusjon i 2011, strømmet folk til Cinemateket. Med riktig markedsføring og litt medieomtale, har vi klokkertro på at denne enestående filmopplevelsen – i 3D – kan finne sitt publikum.
Utenom titlene fra den såkalte «official selection», har AWE rasket med seg Jaco Van Dormaels The Brand New Testament og Philippe Garrels kritikerroste In the Shadow of Women fra sideprogrammet Directors’ Fortnight, samt Stig Björkmans dokumentar om Ingrid Bergman, Jag är Ingrid. Sistnevnte ble vist som en del av «Cannes Classics» i forbindelse med årets fokus på den legendariske skuespillerinnen.
Leder for den norske AWE-avdelingen, Marius Olsen, er entusiastisk overfor Montages:
Det var en god Cannes-festival med et sterkt program i år, og jeg er storfornøyd med kjøpene. I fjor landet vi Mamma, som mottok juryprisen, og i år landet vi The Assassin, som sikret Hou Hsiao-hsien en velfortjent pris for beste regi. Dette er en av de vakreste filmene jeg noensinne har sett på et lerret! Det blir også spennende å vise Gaspar Noés kontroversielle og fuktige Love for et norsk publikum.
Suksessen med It Follows (nå over 40.000 besøk), Mamma og What We do in the Shadows har satt oss i en posisjon hvor vi har mulighet til å se på større kinoprosjekter, som er veldig motiverende og spennende. 9. oktober distribuerer vi vår første norske film på kino, Villmark 2. Vi har virkelig tro på filmen, og satser på høye besøkstall.
Allerede på det nåværende tidspunkt er brorparten av høydepunktene fra Cannes sikret norsk kinodistribusjon – til stor glede for publikummere med åpne sinn og appetitt for festivalfilm.