1. Challengers (Guadagnino)
2. Elskling (Ingolfsdottir)
3. The Sweet East (Price Williams)
4. My Sunshine (Okuyama)
5. Sterben (Glasner)
6. May December (Haynes)
7. The Substance (Fargeat)
8. Dune: Part Two (Villeneuve)
9. The Ghost (Reygadas)
10. September Says (Labed)
11. Ukjent landskap (Evensmo Jacobsen)
12. How to Have Sex (Walker)
13. Sex (Haugerud)
14. Young Hearts (Schatteman)
15. Ibelin (Ree)
16. All of Us Strangers (Haigh)
17. Anora (Baker)
18. Dream Scenario (Borgli)
19. Between the Temples (Silver)
20. Dìdi (Wang)
Hederlig omtale: The Holdovers, Second Chance, Agent of Happiness, The Invisible Raptor, Test Screening, La Chimera, A Traveler’s Needs.
*
Hva var den største kinoopplevelsen du hadde i 2024?
Høstsonaten (1978) på Cinemateket gjorde voldsomt inntrykk. Av noen veldig spesifikke grunner traff den på en helt annen måte enn da jeg så den for mange år siden, og ble en av de sterkeste filmopplevelsene jeg har hatt.
Kan du nevne et særskilt filmøyeblikk som risset seg inn fra året som gikk? Et bilde, en lyd, en stemning?
Anja Plashgs klimaktiske sammenbrudd i The Devil’s Bath var skjellsettende på både forstyrrende og forløsende vis, bare tanken på det gir meg fremdeles frysninger.
Hvis du må velge én rolleprestasjon fra 2024, hvilken vil du trekke frem?
Helga Guren gjorde den beste enkeltprestasjonen i Elskling, men jeg vil også trekke frem Renate Reinsves år sett under ett: Fire såpass nyanserte og forskjellige rolletolkninger som Håndtering av udøde, Another End, A Different Man og Armand i løpet av samme år er en utrolig imponerende prestasjon.
Hva tenker du er det mest nyskapende som skjedde i filmkulturen i 2024?
Carole & Grey var et tappert forsøk på å jobbe rundt mangelen på tradisjonelle produksjons- og distribusjonsmetoder under forfatterstreiken. Kombinasjonen av stående format og TikTok-distribusjon er ikke noe jeg tror (eller håper) at blir en faktisk trend, men som engangstilfelle føltes hele prosjektet friskt og kreativt.
Kan du løfte frem et bra element fra en film du ellers mislikte?
Bryllupssekvensen i Broken Bird er en vanvittig kul set piece i en film som ellers er fullstendig forglemmelig.
Hvilken av fjorårets filmer hadde best fashion?
The Sweet East, med Challengers hakk i hæl.
Hvilket soundtrack fra 2024 har du lyttet mest til?
Challengers.
Hva var den beste “gamle” filmen du så for første gang i 2024?
Lasse Hallströms Alle vi barna i Bakkebygrenda (1986) og Mer moro i Bakkebygrenda (1987). At disse filmene ikke var til stede i min ellers veldig Astrid Lindgren-pregede barndom er både uforståelig og utilgivelig, men det gjør i alle fall at min forkynnelse ikke kan avfeies som ren nostalgi. To av de vakreste filmene noensinne laget, på absolutt alle måter. Hederlig omtale til Offeret (1986) og Les Deux Anglaises et le Continent (1971) som overskygget alle de nye filmene jeg så på hver sin festival (henholdsvis Berlinalen og KVIFF).
Hvilken film gleder du deg mest til å se i 2025?
*