Komponist James Newton Howard var en av hedersgjestene under årets utgave av World Soundtrack Awards i Ghent, Belgia. Høyaktuell med blockbusterne The Hunger Games, Snow White and the Huntsman og The Bourne Legacy, er han fremdeles en stor stjerne i miljøet, men Montages fikk allikevel organisert et kort møte på tomannshånd – den eneste presseinstansen under festivalen som ikke måtte nøye seg med gruppeintervjuer.
James Newton Howard har alltid vært en av mine største filmmusikk-favoritter, og du kan lese mer om både ham og mitt forhold til ham i denne artikkelen. Han er en fantastisk temasnekker, gått i bresjen for symbiosen mellom elektronikk og orkester og trukket fra sine erfaringer både fra pop- og jazzmusikk og klassisk skolering i partiturene. Den personlige favoritten er fremdeles Waterworld (1995), men jeg har også et spesielt og kjærlig forhold til 90-tallstitlene Grand Canyon (1991), The Saint of Fort Washington (1993), Falling Down (1993), Wyatt Earp (1994) og Snow Falling on Cedars (1999).
Før dere hører på samtalen vår i klippet nedenfor, er det nødvendig med litt kontekst: Opptaket er gjort lørdag formiddag den 20. oktober, det har nettopp vært pressekonferanse og senere samme kveld vil det bli utdrag fra noen av soundtrackene hans under den årlige, storslagne konserten i Kuipke-arenaen (som jeg skrev om i denne festivalrapporten). I utgangspunktet skulle vi intervjuet ham dagen i forveien, men av ulike årsaker ble det en umulighet. Vi ble derfor nødt til å ‘stunte’ et intervju i forbindelse med en privat prisutdeling arrangert av IFMCA (The International Film Music Critics Association), der undertegnede også er medlem. Vi fikk tildelt 5 minutter, som jeg strakk til 9. Den begrensede tidsrammen ga seg derfor utslag i krøkkete engelsk og en litt oppstyltet samtalestruktur. Jeg fikk heller ikke anledning til å dvele nevneverdig ved individuelle soundtracks (som de ovennevnte titlene), slik jeg hadde planlagt.
Allikevel må det betegnes som stor stas. Newton Howard gir ikke mange intervjuer, men har alltid velfunderte svar og er særdeles imøtekommende. Det er ikke tilfeldig at han brukte mer enn en time på å signere CD-covere og ta bilder med fans etter pressekonferansen. I filmmusikk-miljøet er dette en av de største.
Åpningen før intervjuet er fra sporet Escaping the Smokers fra Waterworld og avslutningssporet er hentet fra tittelsekvensen i Grand Canyon.