Kortklipt, 15/7

Kortklipt har hatt en ukes opphold til fordel for vår festivaldekning fra Karlovy Vary, men er denne uken tilbake i normal modus. Sommeren er ingen hindring for tilfanget på godt filmstoff, men byr antageligvis på bedre tid hos våre lesere til lesning. Så la oss gå i gang; fem anbefalte linker følger.

Il Cinema Ritrovato

1. Dersom man tenker at vi i Montages er sære filmentusiaster som reiser til Tsjekkia for å omsluttes av festivalfilmer, så har man ikke en gang sett konturene av hvor dedikert det går an å være. Filmviterekteparet David Bordwell og Kristin Thompson har vært på Il Cinema Ritrovato, en italienske nisjefestival som ifølge Wikipedia er «dedicated to the rediscovery of rare and little-known films with a particular focus on cinema origins and the silent movie period.» Ekteparets første rapport fra festivalen er skrevet av Thompson, som beskriver opplevelsene godt. (Det gledet meg å lese om at A Brighter Summer Day (som vi tidligere har skrevet om) inngikk i programmet.)

In recent years, films from the institution that Scorsese founded, the World Film Foundation, have been screened here. The WFF is dedicated to restoring and preserving films from countries whose archives might lack the resources to handle such major projects. This year’s presentations were Fred Zinnemann and Emilio Gómez Muriel’s Redes (The Wave, 1936), Shadi Abdel Salam’s Al Momia (known in English as The Night of Counting the Years, 1969), and Edward Yang’s A Brighter Summer Day (1991). The foundation also aided in the editing of Ingmar Bergman’s home movies into Images from the Playground (Stig Borkman, 2009). […] The complete version of A Brighter Summer Day was barely rescued from oblivion. The original negative does not exist, and the print materials on the shorter version were discovered to be moldy. Rescuing these and combining footage from both versions has resulted in a pristine new print of Yang’s greatest achievement. An in-depth look at Taiwanese society a decade after Chiang Kai-chek took over the island, it follows a middle-class boy drawn gradually into gang violence. The new version, which premiered at Cannes earlier this year, looked great on the big screen in the Arlecchino.«]

*****

2. Den legendariske amerikanske filmkritikeren Andrew Sarris (81) har vært den siste aktive fra sin generasjon, som på 60- og 70-tallet bidro sterkt til å plassere film som kunst i snobbete newyorkeres øyne. Men nå er Sarris’ penn lagt ned – han måtte i juni ta hatten sin og gå fra sin stilling som anmelder hos avisen The New York Observer. I forbindelse med dette har The New York Times gjort et melankolsk og tidvis rørende intervju med Sarris, som kan fungere som en fin inngangsport til å lese hans mange tekster og bøker om film.

Mr. Sarris cut a curious figure at the congenitally contentious Village Voice of the early 1960s. He had passed a year in Paris, he said, drinking coffee with New Wave directors and later would edit an English-language edition of Cahiers du Cinéma. But back in New York he lived with his Greek monarchist mother in Queens and went to “Gone With the Wind” four dozen times, as besotted with Vivien Leigh on the 48th viewing as the first. In his first review for The Voice in 1960, of “Psycho,” he threw down the gauntlet in service of a commercial director, Alfred Hitchcock. Mr. Sarris was characteristically assertive. “Hitchcock is the most daring avant-garde filmmaker in America today,” he wrote. “Besides making previous horror films look like variations of ‘Pollyanna,’ ‘Psycho’ is overlaid with a richly symbolic commentary on the modern world as a public swamp in which human feelings and passions are flushed down the drain.”«]

*****

Flickchart

3. Flickchart. Ikke en link til en artikkel, men til en rimelig ny nettside som er skapt for å gjøre filmnerder avhengige. Klikk på eget ansvar.

Flickchart is your answer – with a unique way to rank movies where your taste in cinema will create the new definitive «Best Movies Of All Time» lists.«]

*****

4. Internettvideo er ennå i sin barndom som format og distribusjonskanal av bevegelige bilder. Men én regel har vært klar: Hold det kort. Nå kan det se ut til at også dette dogmet begynner å løsne i kantene. I en fersk nyhetssak hos The New York Times finner journalist Bryan Stelter flere eksempler på at videoer produsert for nett nå i 2009 i større grad er lengre og mer innholdsrike enn for bare noen år siden. Publikum ønsker det, annonsørene ønsker det. Matt Dentler, en tonesettende distributør for digitale medier, kommenterer på sin blogg: «The Lumiere Brothers’ first documented motion pictures [..] had a running time between 30 and 50 seconds. Eventually, technology and consumer habit made motion pictures longer and, thus, more monetizable. Is the future of web video getting longer? Probably so.» Utviklingen er utvilsomt interessant, og Montages skal følge med.

When motion pictures were invented at the end of the 19th century, most films were shorter than a minute, because of the limitations of technology. A little more than a hundred years later when Web videos were introduced, they were also cut short, but for social as well as technical reasons. Video creators, by and large, thought their audiences were impatient. A three-minute-long comedy skit? Shrink it to 90 seconds. Slow Internet connections made for tedious viewing, and there were few ads to cover high delivery costs. And so it became the first commandment of online video: Keep it short. New Web habits, aided by the screen-filling video that faster Internet access allows, are now debunking the rule. As the Internet becomes a jukebox for every imaginable type of video — from baby videos to “Masterpiece Theater” — producers and advertisers are discovering that users will watch for more than two minutes at a time.«]

*****

Treevenge

5. Og apropos internettvideo lengre enn 2 minutter: I denne ukas videotips limer vi inn en hel kortfilm. Horrorkomedien Treevenge, som ble vist som forfilm til Død snø under årets Sundance. Filmnettstedet Twitch går foran med et godt eksempel ved å distribuere hele kortfilmen fra sine nettsider – i tillegg til at vi kan lime den inn her i vår artikkel. Filmen viser juletrehogsten fra trærnes offerperspektiv; inkludert den fryktelige hevnen! (Pass opp for en god dose grafiske scener.) God fornøyelse!