Upperdog snuser på sosiale medier



Sorry, this content is not available outside of Norway.



Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 2 kommentarer

  1. Oda sier:

    Jeg tror det er veldig lurt av markedsførerne å tenke sosiale medier. Men her mer enn noengang er det nok viktig å tenke målgruppe. Hvis feil folk ser filmen først og gir respons litt på siden av saken, kan det skade filmen mer enn gavne den, frykter jeg. Og kanskje var deltakerne på Bloggcamp litt i denne kategorien? Jeg mistenker at Upperdog er en mer «voksen» film og ville hatt nytte av buzz fra mer voksne bloggere og testpublikum.

  2. Siden vi (Colt) er en liten del av blogginnlegget nevner jeg kort, noen tanker og målsettinger rundt filmlanseringen. Både Karsten og Oda reiser gode spørsmål som åpner for diskusjon.

    Bloggcamp er et nytt fenomen i Norge, spesielt en slik type bloggfestival med et organisert apparat der både kommune og næringsliv stiller opp. Vi forhørte oss med Bloggcampsjef Thomas Moen om Upperdog kunne være aktuell for festivalen, selv om kanskje deltakerne var noe yngre enn kjernemålgruppen for filmen. Thomas likte ideen og to uker senere ble filmen vist for over 30 bloggere i Kristiansand kino.

    Selvfølgelig ønsket vi en positiv word of ”mouse” effekt om Upperdog i sosiale medier. Dype anmeldelser med lidenskapelig tastetrykking stod høyt på ønskelisten. Dog var risikoen at det kunne komme negative tilbakemeldinger, men debatt er fortsatt sunt og et vesentlig element var at bloggerne hadde frihet til å skrive alt og ingenting, positivt eller negativt, kontruktivt eller destruktivt.

    Den vanlige blogger er ikke filmanmelder, så man kan heller ikke forvente seg helt objektive vinklinger eller dype argumenter og meninger, hvis de ikke er spesielt interessert i film eller teamet. Dette kjennetegnet deltakerne på campen og publikum i salen. Alt fra livsstil-bloggere til fagbloggere. Vi hadde nok håpet at gjennomsnittsalderen var noe høyere. Selv trodde jeg at Upperdog (fikk hedelig omtale i forkant på Bloggcamp) skulle appellere best til den eldre garden av bloggere, men flest unge bloggere valgte å se filmen.

    Riktig valg av målgruppe(r) spiller en stor rolle rundt en slik lansering. Feilvurderinger kan gi tomme seter. Det inntrykket vi sitter igjen med etter bloggvisningen, er at filmen favner en bredere gruppe, enn først antatt. Er ikke dette verdifull informasjon ift markedsføringskanaler og bruk av markedsbudsjett? Jeg tror både tenåringer og vokse sitter side om side i kinosalen når filmen lanseres i august.

    Buzzstorm fra eldre bloggere hadde ikke vært å forakte, men man skal heller ikke undervurdere buzz-effekten og trafikken de unge fremadstormede tenåringene genererer på sine blogger. Jeg er av den forfatning at slike dialogbaserte tiltak mot pretestgrupper gagner mer enn skader en slik type filmlansering. Så lenge man spiller med åpne kort og har en ærlig dialog kan organisasjoner bygge langsiktige relasjoner med bloggere.

    Spørsmål på tampen: Hva tror dere om visning av Upperdog i Oslo, kun for bloggere… seff før Haugesund premieren?

    Mvh

    Marius Myhrvold
    Byråleder
    Colt Kommunikasjon

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>