Det er trist å skulle skrive om bortgangen til Thomas Nordseth-Tiller, manusforfatteren av Max Manus, som døde i går etter en tids sykdom. Den talentfulle filmskaperen, som med en av tidenes norske filmsuksesser fikk en enestående start på karrieren, ble kun 28 år gammel. Vi sender våre tanker til hans familie, venner og kolleger som har mistet en av sine kjære.
Nordseth-Tiller vokste opp på Lørenskog, og lokalavisen Romerikes blad inkluderer i sin artikkel i dag en fin kondolanseprotokoll. Avisen skriver i tillegg litt om manusforfatterens prosess frem mot å få sin første film laget, og de inkluderer en link til et intervju de gjorde med ham i anledning av premieren før jul. I et annet intervju, hos INmagasinet, forteller Nordseth-Tiller mer om sin oppvekst og bakgrunn for å jobbe med film. Nesten alle har vel sett Max Manus til nå, men færre har forstått hvilken viktig rolle manusforfatteren hadde på akkurat denne filmen; noe som gjør hans altfor tidlige bortang enda mer tragisk. «Det hadde ikke blitt noen film uten ham,» sier medregissør Joachim Rønning til VG i dag. «Thomas lagde én film, og det var Max Manus. Det sier en del om hva vi [nå] går glipp av i Film-Norge,» sier hovedrolleinnehaver Aksel Hennie til samme avis.
Thomas Nordseth-Tiller var etter sigende i gang med to nye filmmanuskripter da han døde. Det ene var en ny krigsfilm, som ville handle om kommunistlederen Asbjørn Sunde, som ledet den såkalte «Osvald»-gjengen under krigen. Den andre filmen, som han snakker om til slutt i intervjuet med INmagasinet, ville ta for seg den sanne historien om bankraneren Martin Pedersen.
Det vil i fremtiden vise seg om han rakk å komme langt nok på noen av disse prosjektene til at de kan bli film. Men uavhengig av hvordan det går, har norsk film uansett mistet et talent så altfor tidlig.