digital-film-lab-gjenoppstar

Digital Film Lab gjenoppstår

NEW DFL

Det som i filmbransjen har vært kjent som “Trollmannens Posthus” i København gjenoppstår etter nedleggelsen tidligere i år. Digital Film Lab skal nå hete NEW DFL (New Digital Film Lab).

NEW DFL skal yte postproduksjonstjenester til spillefilm og reklamefilm, og i pressemeldingen nedenfor opplyser personene bak gjenoppstandelsen hvor viktig det har vært for dem å gjenstarte det nye selskapet i full skala, noe som betyr at de også kjører i gang laboratoriet med filmfremkalling, grading og scanning med topp moderne utstyr. Dette er svært gledelig også for den norske filmbransjen som for kort tid siden mottok nyheten om at Nordisk Film legger ned Norges eneste filmlaboratorie. Mange i Norge har også sverget til den danske filmkompetansen og “gamle DFL” har de siste årene bistått på en rekke norske reklame-, kort- og spillefilmer; blant annet Varg Veum, Factotum, Sønner, Uro, Den brysomme mannen og Pitullterje. Foruten at DFL markerte seg som et kvalitetsbevisst filmlaboratorie og leverandør av filmetterarbeid, oppnådde de også å få internasjonal posisjon innenfor restaurering av bevaringsverdige spillefilmer. Her er pressemeldingen:

*

Pressemeddelelse NEW DFL            København 19.10.09

Kære venner og forretningsforbindelser til Blixt Camera Rental og DFL,

Det er os en meget stor glæde at kunne skrive til Jer, at Digital Film Lab genopstår i ny og forstærket form under navnet New DFL.

Det er lykkedes os at samle en kreds af investorer, som har set deres interesse i at genstarte DFL. Digital Film Lab har nydt stor respekt i vores branche både i forbindelse med post produktion af spillefilm og reklamefilm, og vundet stor international anerkendelse i forbindelse med komplicerede restaureringsopgaver, hvor ”A Fistful of Dollars” , ”Amundsens Færd til Sydpolen” og Dreyers ”La Passion de Jeanne D´Arc” hører til de ypperste præstationer.

De tre nøglespillere i New DFL bliver Leo Henriksen, Björn Blixt og Kris Kolodziejski. Leo, vores bestyrelsesformand, har drevet en større IT-virksomhed,
og har stor erfaring i at få enderne at mødes i en digital industri. Jeg indtræder som administrerende direktør i virksomheden, idet jeg forventer, at der på mange måder skal bruges de samme greb i New DFL som i Blixt Camera Rental. Kris the Wiz tager sig af teknik og R&D, og sørger for at videreføre firmaets store teknologiske erfaring.

Det har været vigtigt for os at genstarte New DFL i fuld skala, hvilket betyder at vi også genstarter laboratoriet. Det har ligeledes været vigtigt for os at sikre
New DFL et økonomisk fundament, så vi har etableret selskabet med en robust driftskapital.

New DFL er driftsklar indenfor få dage, og både Leo, Kris og jeg står til Jeres tjenste.

De bedste hilsner

Björn Blixt

www.newdfl.com   kris@newdfl.com  info@newdfl.com

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 17 kommentarer

  1. Audun GM sier:

    Og takk for det!

  2. Eric Vogel sier:

    Dette er gode nyheter!

  3. Har noen oversikt over hva de norske spillefilmene som er under opptak nå for tiden skytes på? Er det fremdeles et flertall som gjøres på film, eller har digitalt overtatt majoriteten?

  4. Eric Vogel sier:

    Har på ingen måte total oversikt, men:

    “Kommandør Treholt & Ninjatroppen” er RED One + div. annet digitalt
    “Tomme Tønner” er RED One
    “Julenatt i Blåfjell” er Arri D21
    “Asfaltengler” er SI2K
    “Trolljegeren” er Panasonic 3000 eller 3700 (ref. nyhetsbrev fra Storyline Studios)
    “Fritt Vilt III” er på film (ref. samme nyhetsbrev)

    Flere som kan supplere her?

  5. John Andreas sier:

    Kinofilmen Kongen av Bastøy filmer vi på Super 35mm, 3-perf, Scope :-)

  6. John Andreas sier:

    …og “Keepern til Liverpool” (som også produseres av 4 1/2) skyter på RED.

  7. Så til nå har vi to som skytes på film, resten digitalt? Kult at dere vatter på med tilstrekkelig celluloid, John Andreas! :)

  8. John Andreas sier:

    …ja også er det vel to 16mm produksjoner; “Maskeblomstfamilien” og “En helt vanlig dag på jobben”. Gøy at Super 16 har fått en liten “revival”. Motreaksjon på Red?

  9. John Andreas sier:

    Så må vi ikke glemme Maria Sødahls “Limbo” (neste års beste? – ved siden av Bastøy?), nå i sin andre innspillingsuke på Trinidad; også den på film; Super 35mm 2-perf.

  10. Scope på Bastøy? Åh, om vi kunne få se et eneste lite stillbilde…

  11. John Andreas sier:

    Vel, scope-FORMAT. Super 35; altså ikke “ekte” – anamorfiske – scopelinser. (Som jeg vel heller ikke kunne tenke meg til dette prosjektet). Ingen bilder å by på enda… starter innspillingen om 11 dager og 8 timer… :-)

  12. MIkkel B. Sandemose sier:

    Fritt vilt 3 skyter vi på 2perf 35mm

  13. Even Benestad sier:

    Moralen er!
    Til syvende og sist kommer ikke disse filmenes kvalitet til være tynget av formatet de er filmet på…
    Juhuh!

  14. John Andreas sier:

    Hør, hør. (NESTEN enig med deg Even. Det var visstnok noen som på 70-tallet lot seg rive med av kampanjer som sa at “Film is Dead” – og gikk hen og filmet på 1″ videobånd. Det tror jeg føles ganske tyngende idag… uansett om filmen ellers var genial. Skal være noe sånt som 141 videoformater som har kommet – og, de fleste, utgått – siden filmens fødsel. Litt morsomt hvordan restaurerte filmer fra 50-tallet ser bedre ut enn den mest moderne HD-teknologi idag. Det er vel først nå, over 100 år etter filmens fødsel, at den faktisk nærmer seg dødsleiet. Jeg elsker den gamle stabeisen, til tross for stadig hyppigere utroskap fra min side. Bare sånn i, en veldig lang, parantes.)

  15. Even G. Benestad sier:

    Det ble filmet på video lenge før 70 tallet.

    Produsent Rod Serling eksperimenterte med dette allerede på 60 tallet med en rekke Twilight Zone episoder. Jeg har en eller flere av dem på vhs og de er selvsagt ganske softe i ”looken”. I min verden er det uansett nesten utelukkende billige videoformater det går i og på mange måter synes jeg det er ganske tøft. I det minste om man smeller til med noen filmruller som settes inn her og der i handlingen.

    RED er heller ikke et dårlig format og man skal ha trente øyne for å se den helt store forskjellen. Dessverre er det litt fargefattig, men det er utrolig hva man kan få til med lite lys og RED. Der sliter de fleste filmformater…

    Personlig mener jeg at man i større grad bør diskutere hvilken stil som skal brukes i filmen, enn formatet den skal filmes på. For meg fortoner ofte en norsk film seg som mer visuell praktisk enn stilistisk. Deretter er det ofte en fryktelig bruk av dialog som ren eksposisjon som igjen gir meget statiske scener visualisert med to skudd og tettere over skulder.

    I reklame gjør man det samme, men der skal kamera bevege seg i en konstant halvbue.

    Det hadde vært utrolig gøy å se en norsk film som dyrker filmspråket og de mulighetene en gjennomtenkt klipperytme og stil faktisk har, uansett om den er skutt på film eller video.

  16. Björn Blixt sier:

    Hei,

    Enig med John Andreas. I 1980 møntede Francis Ford Coppola udtrykket
    “SLEK” – so long eastman kodak. Nåvel, han, og hans datter Sofia, har optaget
    mange film, på film, siden da.
    Af norske film på film vil jeg nævne: “Buzz Aldrin” S16, “Limbo” 35 2perf, “Nokas” 35 3perf, “Fritt Vilt#3″ 35 2perf,”Varg Veum” 35 2perf.

    Ha det

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>