Steven Spielberg blir årets jurypresident i Cannes!

Filmfestivalen i Cannes er verdens viktigste av sitt slag, så da er det ingen grunn til at ikke festivalens jurypresident også skal være av ypperste klasse.

Så i morges, da festivalen sendte ut en pressemelding om at årets jurypresident blir Steven Spielberg, var det en herlig bekreftelse for mange. Nivået er definitivt nå satt for feiringen av filmkunstens fremste nye filmer på Croisetten i Cannes i mai. Og den amerikanske regissørlegenden sier selv følgende om det ærefulle oppdraget:

My admiration for the steadfast mission of the Festival to champion the international language of movies is second to none. The most prestigious of its kind, the festival has always established the motion picture as a cross cultural and generational medium.

Det fremgår på festivalens sider at Gilles Jacob og Thierry Fremaux har kurtisert Spielberg i årevis for å bli jurypresident, men at han alltid har vært opptatt med en ny film. I år var tidspunktet da det endelig passet.

Så kort fortalt: Det er bare å glede seg til Cannes.

 

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 16 kommentarer

  1. Nikola Tes sier:

    Krise! Forbered dere på en overlig sentimental Palmevinner.

  2. Thomas Nilsen sier:

    Nikola, spar meg den forutsigbare Spielberg-hatingen fra surnerdene i arthause-miljøet.

  3. Daniel Flyum Neira sier:

    Hvor mye makt har lederen av juryen egentlig? Spielberg er en av verdens flinkeste filmskapere, men problemet hans er at han har så sinnsykt dårlig smak.

  4. Tja, jeg vet ikke helt det med dårlig smak.

    Spielberg er stor fan av Bergman, Truffaut, Kubrick, Lean m.fl. i tillegg til Hollywood-legender som Hithcock, Disney, Wyler, Ford osv.

  5. Daniel Flyum Neira sier:

    Det kan godt stemme det du sier der, Thor, men jeg tok utgangspunkt i hans egne filmer som jeg synes er veldig godt laget men kjedelige og noen ganger ekstremt harry hva innhold angår.

  6. Eirik sier:

    Spielberg gikk kanskje ikke på filmskole som Coppola, De Palma, Scorsesse, Lucas..men jeg tror ikke man skal undervurdere hans øye for nye filmskapere og smalere deler av filmkunsten, feks var han ekstatisk over Lars von Triers «Element of Crime» den gang Von Trier var ung og ukjent. Følgelig hans involvering i Kurosawas siste filmer. Hva hans egne filmer representerer, så dyrker han vel et utrykk som er forankret dypt i amerikansk kultur og samfunn. Det kan vel være både cheesy og «harry» for noen….og spesielt i et land som er så annerledes, som Norge…eller vent!
    Som «storyteller», er han uovertruffen. Nærmest.

  7. Geir J. Olsen sier:

    Spielberg er et vandrende filmleksikon, flere av produksjonene hans formelig eksploderer av kjærlighet til mediet. Må si som Thor Joachim: vet ikke helt det med dårlig smak.

    Personlig synes jeg det er få aktive filmskapere med en like lang filmografi som Spielberg som samtidig er så lite kjedelig, eks. Duel, Jaws, Close Encounters, E.T., Jurassic Park, Raiders of the Lost Ark, Indiana Jones and the Last Crusade, Saving Private Ryan, Catch Me if You Can, Minority Report, The Adventures of Tintin. Alle filmer jeg koser meg med, og jeg tilhører også de som likte The Lost World: JP, War of the Worlds og også den siste Indy-filmen (og jeg er ikke alene om det :)

    Er det en ting jeg synes skinner gjennom nesten alle Spielbergs filmer så er det kunnskap om og kjærlighet til mediet og ikke minst hjerte. Det siste punktet synes jeg mangler i George Lucas’ nye Star Wars-filmer og f.ek.s i Michael Bay-blockbusterne, som oppfører seg mer som generiske og livløse actionspektakler som alle er hule på innsiden.

    Har skjønt at det er enkelte som tolker dette «hjertet» til Spielberg som forutsigbar (og kjedelig?) publikumsmanipulering. En sjelden gang synes også jeg han kan ta den litt vel langt, men for meg er det heller snakk om sjeldne unntak.

  8. Vi kan fortsette å dagdrømme om en norsk. Cannes-opener. I en alder av 67 år, spør jeg om vi har andre muligheter til å produsere filmkunst i Norge, enn å fortsette den 50 års lange auteur-kampen fra 1964?

    Kulturminister Hadia Tajik som ble virkelig lagt merke til for sine skjønne øyne under Oscar-festen i LA, uttalte at hun opplevde at Kon-Tiki har satt Norge på kartet som filmnasjon, en døråpner for våre norske filmer. Jeg gjenopplever nødvendigheten av et filmopprør à la 1964 i vårt La-la-land. De 44 mente også å skape en motkultur til byråkratmakta, kampen sto om rett til å produsere filmkunst. De som ville ha maktbyråkratiet vekk fra utvalget, trodde det ville gi en ny film-generasjon kunstnerisk mot og auteurkraft. Derfor valgte vi det motsatte av forflatningens kommersialitet, og ble stående å stange mot en svikefull departementsmur av smilende politisk-plasserte byråkrater. Det er vår norske filmhistorie. Glem den ikke.

    Ja, derfor bør vi kjempe for å få lage en Cannes-opener med Spielberg som jury-president.

    R. Go’hjerta. 

  9. Ole Jon Tveito sier:

    Jeg tror Hodejegerne, Trolljegeren og faktsisk også Død snø har vært viktigere enn Kon-Tiki, men Kon-Tiki har fortsatt til gode å ha premiere i de fleste land, så det vi ser er an stadig større interesse for norsk film.
    At norsk film forhåndsselger så sterkt, til og med filmer som vi anser som middelmådige, viser det.

  10. Geir J. Olsen sier:

    Artig innlegg fra Ragnar’Gohjerta. Håper å høre mer fra den kanten! :)

  11. Daniel Flyum Neira sier:

    Hadde Spielberg brukt sine fantastiske evner som filmskaper til å fortelle spennende historier av et mørkere slag og ikke tegneseriefilmer som Jurassic Park og ET hadde jeg likt han bedre.

    Det er en grunn til at han beste film er den som er mest utypisk han – Minority Report.

  12. Espen Dahl sier:

    Ja for Jurassic Park og E.T. ble jo bare megasuksesser og klassikere. Minority Report Spielbergs beste? Nååå daaaah…

  13. Studer kjernen her:  
    Spielberg’s Min.Report er satt til 2057. Har vi tatt den igjen i 2021?
    Science fiction blir science fact med økende hatighet. Stemmer
    det at sterke seer egenskaper er nært knyttet til sann visualitet. Ja.

  14. Hastighet korrigert: Har ikke hat og forhastethet sitt felles rotsystem i mørket?

  15. Daniel Flyum Neira sier:

    Espen: Ingen betviler at filmene er suksesser, det er bare ikke min type film. Det er mulig det er som stå å skrike i en ørken dette her, men jeg synes Spielberg lager blodharry filmer.

    Er ikke dette plassen å ta det? Da beklager jeg, og ha en fin dag videre!

  16. Et godt råd til den ungdom som fortjener det:
    Les P.K. Dick’s ‘How to Build a Universe That Doesn’t Fall Apart Two Days Later’
    rgo’—

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>