Montages-favoritten Aftersun, Riley Keoughs War Pony og Mia Hansen-Løves En vakker morgen får norgespremiere under Oslo Pix

Oslo Pix 2022: Charlotte Wells’ Aftersun var Montages sin favoritt i Cannes, og snart får filmen norgespremiere under Oslo Pix. Det gjør også Riley Keoughs War Pony og Mia Hansen-Løves En vakker morgen («Un beau matin»).

Aftersun er skotske Charlotte Wells‘ spillefilmdebut og ble årets store oppdagelse i Cannes. Like etter festivalen kunne vi melde at distributøren Arthaus hadde kjøpt filmen, og nå er det klart at den vil få sine første visninger under Oslo Pix i månedsskiftet august-september. Leder i Arthaus Svend Bolstad Jensen er entusiastisk og knytter filmen opp mot selskapets 30-årsjubileum:

«Vi ble alle bergtatt av Charlotte Wells‘ imponerende debutfilm Aftersun i Cannes, hvor den ble den store festivalfavoritten. Vi er stolte over at filmen får sitt første møte med filmentusiaster i Norge på Oslo Pix Filmfestival. Aftersun er en nydelig, melankolsk skildring av minnene fra en sommerferie i Tyrkia på 90-tallet. Visningen er en del av Arthaus sitt 30-årsjubileum. Det føles helt riktig å invitere til en melankolsk filmreise tilbake til nettopp tiden da Arthaus ble stiftet (1992).»

Oslo Pix har også offentliggjort at to andre kritikerfavoritter fra Cannes skal vises under festivalen, nærmere bestemt skuespiller Riley Keoughs regidebut War Pony, som vant den høythengende Caméra d’Or-prisen (for beste debutfilm) og Mia Hansen-Løves En vakker morgen («Un beau matin»). Om En vakker morgen skrev vår kritiker Benjamin Yazdan:

«Un beau matin, den klart beste filmen jeg så under filmfestivalen i Cannes i år, står i samme følelsesmessige leie som Mia Hansen-Løves tre fineste filmer så langt, Tout est pardonné (2007), Le Pére de mes enfants (2009) og Dagen i morgen (2016), hvor de voldsomme svingningene på innsiden bare lar seg oversette til små, anerkjennende krusninger i filmspråket. (…)

For de som har fulgt filmforfatterskapet hennes en stund, byr ikke Un beau matin på noen store overraskelser. Men den finstemmer, justerer og fordyper en måte å lage film på som er så sofistikert og gjennomtenkt at den nesten kan virke nøytral, dempet, stilltiende; som i margen av bildene diskuterer seg selv som kunstverk, som bidrag til en større samtale om hva det vil si å betrakte et annet menneske i kunstnerisk form.»

Oslo Pix går av stabelen 28. august og varer til og med 4. september.