Hør 6 minutter av Thomas Newmans Skyfall-musikk

Det var ikke særlig overraskende at Thomas Newman ble valgt ut til å komponere musikken til årets James Bond-film Skyfall, med tanke på at han har fulgt regissør Sam Mendes i tykt og tynt frem til nå (minus den bedrøvelige parentesen Away We Go).

Likevel ligger toneleiet i Bond-universet nokså fjernt fra piano- og pizzicato-klimpringen vi gjerne forbinder med Newmans utpreget skjønne filmmusikk, og derfor har nok mang en 007-fan stilt seg spørsmålet om Newman vil håndtere omstillingene som må til for å akkompagnere eksplosive biljakter og knuste martiniflasker.

I dag ble det sluppet et 6 minutter langt klipp med smakebiter fra Skyfall-soundtracket, og i våre ører lover dette godt. Først får vi høre et lengre parti med gitarriff som påkaller assosiasjoner til fjernere himmelstrøk, deretter et roligere parti med Newmans umiskjennelige fløytespill og strykere som lukter god gammeldags sekstitalls-Bond. Til slutt får vi et perkusjonsdrevet actiontema, også dét med et litt etnisk tilsnitt – ikke ulikt noe fra Newmans’ Jarhead-soundtrack.

Her er den komplette låtlisten:

1. Grand Bazaar, Istanbul (05:14)
2. Voluntary Retirement (02:22)
3. New Digs (02:32)
4. Severine (01:18)
5. Brave New World (01:50)
6. Shanghai Drive (01:26)
7. Jellyfish (03:22)
8. Silhouette (00:56)
9. Modigliani (01:04)
10. Day Wasted (01:31)
11. Quartermaster (04:58)
12. Someone Usually Dies (02:29)
13. Komodo Dragon (03:20
14. The Bloody Shot (04:46)
15. Enjoying Death (01:13)
16. The Chimera (01:58)
17. Close Shave (01:32)
18. Health & Safety (01:29)
19. Granborough Road (02:32)
20. Tennyson (02:14)
21. Enquiry (02:49)
22. Breadcrumbs (02:02)
23. Skyfall (02:32)
24. Kill Them First (02:22)
25. Welcome to Scotland (03:21)
26. She’s Mine (03:53)
27. The Moors (02:39)
28. Deep Water (05:11)
29. Mother (01:48)
30. Adrenaline (02:18)

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 18 kommentarer

  1. Geir J. Olsen sier:

    Hvorfor er «Away We Go» en «bedrøvelig parentes»? Fordi det ikke var noen store stjernenavn med? :P Sier ikke at det er Mendes beste film, men en «bedrøvelig parentes» er sure ord.

  2. Etter mitt syn er «Away We Go» ikke bare Mendes’ overlegent svakeste film, men også en av de mest miserable indiefilmene fra USA det siste tiåret. Den var – for meg – virkelig ulidelig, og tematisk litt avskyelig. Men ja. Noen filmer bare hater man.

    «Bedrøvelig parentes» var for øvrig Lars Oles beskrivelse – jeg bare utvider. :-) Hva tror du om Mendes som Bond-regissør, Geir?

  3. Morten Steingrimsen sier:

    Jeg kunne skrevet en svært laaang kommentar (som jeg pleier), men denne gangen begrenser jeg meg.

    Har lenge vært noe usikker på hvordan Newman ville takle Bond-oppgaven, og om han ville kunne klare å bevare / inkorporere Bond-sounden. Men har hørt på smakebitene cirka 45 ganger så langt, og liker det VELDIG, VELDIG GODT :D

    Btw: Skyfall er som kjent ikke basert på en Fleming-bok. Men
    Sam Mendes, John Logan og de andre manusforfatterne har likevel hentet mange plottelementer fra ulike Flemings bøker. Uten å røpe noe, har jeg blant annet funnet ut hvor tittelen stammer fra. Mendes & Co er noen lure folk :)

  4. «har hørt på smakebitene CIRKA 45 ganger» – haha! Steingrimsen, Morten Steingrimsen.

  5. Morten Steingrimsen sier:

    Allerede i morgen, fredag, holdes de aller første pressevisningene av «Skyfall». Blant annet Total Film som melder dette. https://twitter.com/totalfilm_jane/status/253520541313531905

    Det blir MILDT SAGT spennende å høre hva flere kritikere og publikum mener, de første reaksjonene. Blir filmen like god som «Casino Royale», eller klarer Mendes & Co å heve nivået ytterligere noen hakk? Blir «Skyfall» en «instant classic»?

    Har som kjent en meget god magefølelse for filmen. Men samtidig er det så ekstremt mye som skal klaffe for at «Skyfall» skal bli en god Bond-film – den knallgode filmen jeg og flere andre gjerne ønsker. En Bond-film består av så mange elementer/deler som må være «top notch», og det er ikke lett å lykkes med alt dette.

    Men Mendes har jo jobbet med / vært involvert i «Skyfall» i godt over 3 år nå, og han og de andre i staben har brukt god og lang tid på å lage filmen. Og slik jeg ser det, er Mendes også den første Bond-nerden som lager en Bond-film. Han forstår seg veldig godt på hva skal til for å lykkes med en Bond-film og han har en genuin entusiasme for serien.

  6. Geir J. Olsen sier:

    Karsten, jeg tror Mendes har beina så solid plantet i erkebritisk kultur at han – til forskjell fra sin forgjenger Marc Forster – vet hva som må til for å rette opp den groteske skaden påført serien fra den bedritne Quantum of Crapace, som var kjemisk renset for det meste som er BOND. :D

    Forventningene er SKYYYY high! Håper de ikke FALLer. :p

  7. Et interessant moment med Newmans musikk — i hvert fall deler av den — er at den fører Bond-universet ENDA et skritt nærmere Jason Bourne-universet enn det David Arnold og de foregående Craig-filmene gjorde det.

  8. Morten Steingrimsen sier:

    Thor Joachim: Interessant å høre synspunkt fra en virkelig filmmusikk-kjenner :)

    Jeg har for øvrig hørt andre smakebiter fra soundtracket, som er mer i retning John Barry. Så det kan nok hende at Newman skal forsøke å gjøre en del forskjellig ting med musikken / lydbildet i Skyfall. Veldig spent på å høre soundtracket i sin helhet.

    Apropos Barry: Det som mange Bond-fans spekulerer i nå, er om det mindre kjente «007 Theme» (laget av Barry) er med i «Skyfall». Det har ikke vært med i en Bond-film siden «Moonraker» fra 1979. Siden Mendes er en så stor Bond-fan og fordi han har annonsert en mer klassisk Bond-film, så mener flere fans at det er større sjanse for at «007 Theme» er med. Men vi får se.

    En annen ting: For kort tid siden ble dette fantastiske, nye klippet sluppet :) http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vqSmlQrAm7g

  9. Morten Steingrimsen sier:

    Sjekk forresten dette fantastiske, actionfylte nr. 2-klippet fra «Skyfall». Klippet er hentet fra filmens såkalte «pre-title sequence», altså før den tradisjonelle tittelsekvensen. Det som skjer her, er (direkte) inspirert av Ian Flemings «You Only Live Twice»-roman fra 1964.

    Har sett klippet en rekke ganger, og liker veldig godt Stuart Bairds kryssklipping :)

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_zGVPKoYVtk

    (Men, OBS: Hvis du ikke vil vite noe om åpningssekvensen, IKKE se klippet).

  10. Even G. Benestad sier:

    La det bare være sagt en gang for alle! Jeg har stor tro på den nye James Bond filmen.

    Sam Mendes kan ha gjort underverker for en filmserie som var i ferd med synke langt ned i avgrunnen. Quantum of Solace hadde ingen kvaliteter med seg og manglet totalt identitet. Musikalsk har filmene selvsagt også nådd bunnen. Bare tenk på Die Another Day av Madonna… Slik sett var det oppløftende å høre noen toner fra Thomas Newmans univers, men som nevnt. Det lurer noe Jason Bourne i dette også.

    Personlig synes jeg fremdeles at John Barrys musikk til A View To A Kill er best. http://www.youtube.com/watch?v=f98i7N8g9Pw&feature=related

    Kanskje har det noe med at det var en av de første Bond filmene jeg så. Muligens har det å gjøre med at musikken tidvis biter over bildet. Hvem vet. Jeg elsker det i alle fall…

  11. Morten Steingrimsen sier:

    Kult å høre, Even B! :) John Barry er etter mitt syn en av de store komponistene i filmhistorien, og har betydd enormt mye for Bond og for «Bond-sounden».

    A View To A Kill (1985) er for meg ikke blant mine favoritt-Bond-filmene, men filmen har dog flere kvaliteter (slik enhver Bond-film har) – særlig soundtracket og tittelmelodien til Duran Duran (som er en av de mest populære Bond-låtene noensinne, forresten) med mer. Og jeg har veldig gode minner fra barndommen da jeg så den. Som kid ble jeg bl.a. umiddelbart fascinert av Bond som står på snowboard i åpningssekvensen. Wow!

    I dag ble for øvrig releasn til Skyfall-soundtracket kjent: 6.oktober. Fra pressemeldigen (dette høres veldig lovende ut) heter det at:

    «Composer Thomas Newman’s uniquely expressive musical style fits perfectly with the humor and slickness of a Bond movie. His expressive range goes from thunderous and dramatic for the many action sequences to broodingly atmospheric for scenes in which the dark side of the story, marked by mistrust and fear of betrayal, is at the forefront. With its big orchestral effects, this music is equal to the spectacular events that the movie portrays.»

  12. Morten Steingrimsen sier:

    6.november, mente jeg selvfølgelig.

  13. Morten Steingrimsen sier:

    Og sannelig:

    «A new ‘Skyfall’ video diary has been released taking a look behind the scenes at the soundtrack recording with composer Thomas Newman…» http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ILyfAkpoJTU#!

  14. Kuult! Derek Watkins er jo legendarisk i filmmusikk-miljøet.

  15. Morten Steingrimsen sier:

    Å tenk at han har vært med på samtlige Bond-produksjoner siden 1962! Imponerende. Men imidlertid litt rart at vi hørte David Arnolds James Bond Theme i denne videobloggen, og ikke Newmans. Men skjønner at de vil spare det :)

  16. Morten Steingrimsen sier:

    Anbafaler for øvrig å klikke dere inn hit http://www.amazon.de/gp/recsradio/radio/B0096233ZW/ref=pd_krex_dp_001_001?ie=UTF8&disc=001&track=001

    Smakebiter fra alle samtlige tracks fra Skyfall-soundtracket :)

  17. Morten Steingrimsen sier:

    Har nå hørt hele Skyfall-soundtracket: Thomas Newman leker seg. Det er smart, variert, energisk, klassisk og elegant. Med referanser til Hans Zimmer (særlig et spor, som nærmest fremstår som en liten hyllest til Batman-filmene ;), John Powell og sist, men ikke minst John Barry. Personlig synes jeg resultatet lever opp til forventningene, og innfrir veldig :) Newman ivaretar «Bond sounden». Han har også inkorporert James Bond Theme og Adeles Skyfall på en fiffig måte, synes jeg. #SKYFALLin6

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>