David Robert Mitchells lovende debutfilm The Myth of the American Sleepover (2010) ble fulgt opp av horrormesterverket It Follows (2014), og det store spørsmålet før hans tredje film, Under the Silver Lake, er om han kan leve opp til forventningene. Nå er den første traileren sluppet.
«Som mye stor kunst opererer It Follows med grunnleggende elementer i menneskelivet. Familie, sex, liv, død, mat, vann og søvn settes i spill både på og under verkets overflate,» skrev Dag Sødtholt i sin analyse her på Montages om David Robert Mitchells forrige film, It Follows. Det er ingen enkel oppgave for Mitchell å følge opp et så mangefasettert og komplett verk, men med Under the Silver Lake gjør han et forsøk – og igjen har regissøren originalskrevet manuskriptet han jobber ut fra.
The Film Stage oppsummerer utgangspunktet for filmens plott på en presis måte: «Sam (Andrew Garfield) goes on a personal quest to track down a missing woman (Riley Keough) in a music-filled Los Angeles, complete with hidden clues everywhere… or so he thinks.» Dette virker jo i utgangspunktet som et interessant nok premiss for en spenningsfilm (sammenligningen som raskt stiger til overflaten er Inherent Vice), men den første smakebiten traileren nedenfor byr på må dessverre sies å være en skuffelse.
Både visuelt, tematisk og ikke minst stemningsmessig virker Under the Silver Lake å være en mindre særegen og nesten litt pregløs, målt mot hans forrige to filmer. Det smerter oss å påpeke dette, men selv med de samme folka i produksjonsteamet som på It Follows (fotograf, klipper, komponist, etc), synes det som om Mitchells stødighet er på gyngende grunn her i Hollywoods bakhage. Til og med auteur-motivet med et isblått basseng mislykkes i å vekke noen referansevibrasjoner. Heldigvis virker Garfield og Keough å ha god kjemi, men alt tyder vel på at de tilbringer mesteparten av filmen fra hverandre.
Under the Silver Lake skal selvfølgelig få tale for seg selv – premieren forventes å skje i Cannes om noen måneder – men trailere som dette indikerer en hel del om hva vi har i vente, og det virker mest fornuftig å senke forventningene en god del hakk. Dessverre.
*