Første trailer og plakat til Joanna Hoggs kritikerroste festivalfavoritt The Souvenir

Den britiske regissøren Joanna Hoggs selvbiografiske oppvekst- og kjærlighetsdrama The Souvenir står igjen som en av 2019s første store festivaloppdagelser. Vi diskuterer i filmen i denne ferske podkastepisoden fra Berlinalen, og med perfekt timing har nå den amerikanske distributøren A24 sluppet sin første trailer og plakat for The Souvenir.

De som var tidlig ute med å registrere Joanna Hoggs par første spillefilmer, Unrelated (2007) og Archipelago (2010), kan smykke seg med å tilhøre en spesielt årvåken del av det filminteresserte norske publikum – for ingen av disse filmene ble satt opp på regulær kino i Norge. Etter hvert som årene har gått er filmene gjenoppdaget på fysisk format, ikke minst av dedikerte Tom Hiddleston-fans (nå en global superstjerne i post-Marvel Cinematic Universe-virkeligheten, men det var Joanna Hogg som først brukte ham i en spillefilm, som den ensomme hovedpersonens object of desire i Unrelated).

Her på Montages anvendte vi i 2015 en podkastepisode av Filmfrelst (#175) til å diskutere Joanna Hogg, i forbindelse med at hennes tredje spillefilm Exhibition (2013) ble satt opp på de digitale Cinematekene. Filmkritiker Aleksander Huser gjestet episoden den gang for å dele sin entusiasme for Hogg og hennes særegne filmatiske toneleie og observasjonsevne (hør hele episoden her).

Fem år etter Exhibition returnerer Hogg nå altså med sin fjerde film, og The Souvenir er langt mer omfangsrik og ambisiøs enn de tre foregående. Som traileren nedenfor viser blir vi presentert for rammene av en kjærlighetshistorie, men etter hvert som man blir kjent med hovedpersonen Julie forstår man at fortellingen dykker ned i flere aspekter av hennes identitetsreise – som filmskolestudent, som datter og som elsker. (I vår podkastprat om The Souvenir fra Berlin dykker Karsten Meinich og Pernille Middelthon grundig ned i materien – hør samtalen her).

Allerede i midten av mai har The Souvenir premiere på kino i USA, men det er foreløpig ikke klart hvilken distributør som har de norske rettighetene – og om dette blir den første Joanna Hogg-filmen vi får se på regulær kino i Norge.

*