Tvetydighetens estetikk: Kjønnsrepresentasjon og kamerablikk i Sofia Coppolas filmerAv Elisabeth Gripsrud«Coppola observerer blikkene som ser og bryter med forventninger til hvordan kjønn fremstilles på film.»
Et møte med Nils MalmrosAv Lars Ole KristiansenNils Malmros er en av de mest betydningsfulle skikkelsene i dansk filmhistorie, og ifølge ham selv er Sorg og glede, basert på hans personlige tragedie, et avsluttende og oppsummerende verk. Vi har snakket med mesterregissøren.
Slik blir soundtracket til Coppolas Somewhere [4]Av Lars Ole KristiansenSoundtrack-listen for Sofia Coppolas Somewhere er klar og en scene er sluppet på nett. Premieren i Venezia er rett rundt hjørnet, og vi måler temperaturen. [4]
Blir Somewhere årets skjønneste film? [5]Av Lars Ole KristiansenDen utsøkte traileren til Sofia Coppolas nye film vitner om noe velkjent, men svært tilfredsstillende for oss som er fans. [5]
Topplister00-tallets beste filmer: 10-1 [59]Det er klart for de siste ti plassene i vår kåring av 00-tallets beste filmer. Hva er dine ti favoritter fra tiåret? [59]
Flettverksfilmen som symptom på vår tid [7]Av Lars Ole KristiansenFlettverksfilmer som Babel og Crash blir ofte anklaget for å være banaliserende. Men kan denne narrasjonsformen i seg selv være et bilde på vår samtid? [7]
Coup de CoeurMarie Antoinette (2006) [3]Av Lars Ole KristiansenMarie Antoinette fanger kjedsomheten på en sart, vittig og vakker måte. [3]
Forsvar av Lost in Translation [13]Av Sivert AlmvikLost in Translation ble listet opp som en av verdens mest støtende filmer. Men rasismeanklager er alvorlige, og ikke noe man skal slenge rundt seg i tide og utide. [13]
De 10 mest støtende filmene noensinne? [8]Av Sivert AlmvikTimes Online har laget en liste over de 10 mest støtende filmene gjennom tidene, og naturlig nok havner Monty Pythons Life of Brian som nummer én, tett fulgt av Larry […] [8]