Siden oppstarten har MIRAGE markert seg som et friskt og spennende alternativ på Oslos festivalscene. Nå går den av stabelen for fjerde gang, fra 9.– 13. oktober, med et ambisiøst film- og bransjeprogram, og et kobbel internasjonale gjester.
Høydepunktene under årets festival er mange, ser det ut som. Montages-favoritten Albert Serra (Pacifiction) returnerer med sin nye, kontroversielle film, Afternoons of Solitude. Til tross for at Serra har gitt uttrykk for at han misliker dokumentaren som form, er han altså klar med en selv, om det som trolig er verdens beste tyrefekter, Andrés Roca Rey.
MIRAGE viser også Eureka, den siste filmen til den argentinske auteuren og Cannes-yndlingen Lisandro Alonso (Jauja), med Viggo Mortensen i en av hovedrollene. Filmen er fotografert av av den legendariske finske filmfotografen Timo Salminen, som står bak bildene i det særegne og stilfulle universet til Aki Kaurismäki. Salminen kommer til visningen søndag 13. oktober (kl. 13:45 på Vega) for å snakke om samarbeidet med Alonso.
Aserbajdsjanske Hilal Baydarov stiller med Sermon to the Birds, som festivalen har valgt som sin «Film of The Year» – det er derfor den preger festivalens visuelle profil. Dette skal etter sigende være meditativ filmpoesi. Baydarov viser også When the Persimmons Grew (2019).
Roberto Minervinis siste film The Damned får norgespremiere, og det gjelder også 41 minutter lange C’est pas moi av selveste Leos Carax (Holy Motors) – begge ble første gang vist under årets Cannes-festival. Selvportrettet svarer på sitt vis på spørsmålet fra Centre Pompidou: «Where are you at Leos Carax?». I tillegg vises den helt nye Cannes-kortfilmen The Daughters of Fire, av den portugisiske auteuren Pedro Costa (Colossal Youth).
Det er også verdt å merke seg at den kritikerroste musikkdokumentaren Soundtrack to a Coup d’Etat står på programmet. Gjennom bruk av arkivmateriale får tilskueren et innblikk i hvordan noen av jazzens største legender – Miles Davis, Nina Simone, Louis Armstrong – ble brukt for å dysse ned 1960-tallets maktovertredelser i afrikanske land, og drapet på Patrice Lumumba i Kongo i 1961. Klipperen Rik Chaubet vil være på plass under visningen.
Victor Kossakovsky, som stod bak den norske dokumentaren Gunda, gjester festivalen med to svære dokumentarprosjekter: Aquarela og Architecton, om henholdsvis havets krefter og arkitektur. Den franske kunstneren Gaëlle Rouard, kjent for håndlagde 16mm-filmer der hun eksperimenterer med fremkallingsprosesser og visningsteknikker, tar med seg sin egen 16mm-projektor for å vise sitt siste arbeid. Darkness, Darkness, Burning Bright lyser opp i mørket. Apropos 16mm, så er også den European Film-Awards-nominerte The Landscape and The Fury skutt på dette formatet. MIRAGE får besøk av både regissøren og fotografen.
En annen spennende gjest er lyddesigneren Nicolas Becker, som vant en Oscar for Sound of Metal, og dessuten har bidratt til filmer som Arrival, Gravity, Cow og De Humanis Corporis Fabrica. Den norske filmfotografen Sturla Brandth Grøvlen (Et glass til, De uskyldige) kommer for å vise den avdøde islandske filmkomponisten Jóhann Jóhannssons regidebut Last and First Men (lytt til vår podkast).
Festival- og programsjef Racha Helen Larsen er svært entusiastisk overfor Montages:
MIRAGE er veldig stolte av å presentere årets program med et sterkt utvalg av både korte og lange filmer, dokumentarer, hybrider og fiksjonsfilmer. De viser spennvidden og mangfoldet av historier og fortellermåter fra filmskapere som alltid forsøker fornye seg selv og pushe filmspråket videre i nye og spennende retninger. MIRAGE jobber iherdig for å skape interesse for og fokus på filmkunst- og kulturen, som står i en ubehagelig spagat mellom kunst og næring. Alt på MIRAGE-programmet er håndplukket for å vise håndverket og kreativiteten som ligger bak det å lage film. Vi forsøker være filmentusiastenes og bransjens egen møteplass.
MIRAGE skal være en sosial opplevelse, og sammen med Vega Scene sponser MIRAGE meget rimelige festivalpass for bare 650 kroner (450,- for studenter), som gir tilgang til hele festivalen, fordi vi ønsker skape en kollektiv opplevelse, der publikum skal gå fra en film til en annen, møte filmskapere fra hele verden, dele opplevelser og samtaler om kunst og om verden vi er en del av.
Festivalen holdes fra 9. til 13. oktober på Vega Scene, samt åpningsfest på nedstengte Frogner Kino.