Høsten 2011 arrangerte Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) urpremiere på regissør Paul Tunges spillefilmdebut Kano – en mikrobudsjettproduksjon som vi på Montages omtalte som «en film med produksjonsteknisk og estetisk slektskap til de mange amerikanske ultralavbudsjettsfilmene fra de siste årene som noe vagt kan oppsummeres som såkalte mumblecore-filmer.» Nå er Tunge tilbake med sin andre film, Demning – laget i samme ånd.
Med festivalpremiere førstkommende helg på Fjellfilmfestivalen, etterfulgt av visninger senere i september på både Oslo/Fusion og deretter BIFF, må man kunne si at Demning ser ut til å få en oppløftende start på sin festivalreise. Norsk indiefilm er fortsatt vanskelig å definere som et spesifikt miljø eller en enhet i filmkulturen; de mikrobudsjetterte filmene dukker som regel opp som individuelle prosjekter, og ofte blir det med den ene filmen for regissøren. For Paul Tunge derimot, kan det virke som et større og mer overordnet prosjekt.
Felles for både Kano og Demning er at filmene begrenser seg til to hovedkarakterer, og at historiene dreier seg om relasjonen mellom disse. Demning foregår ute i naturen, og handlingen blir beskrevet slik i Fjellfilmfestivalens program: «To unge menn, J og Jo, har nettopp hatt en one night stand. Dagen etter drar de på tur i fjellet. J sliter med uavklart hat mot seg selv, mens Jo bare vil bli elsket. Turen blir fort til en psykologisk kamp som kun kan finne sitt utløp ved hjelp av vold.» Her er teaserne til Demning:
*
Festivaldistribusjon fungerer godt for filmer som dette, når de skal forsøke å finne sitt publikum. I etterkant av visningsserien for Kano, valgte Paul Tunge å gjøre filmen tilgjengelig via åpen distribusjon på nettet, og Kano er nå mulig å streame i HD til en billig penge (limt inn i bunnen av denne artikkelen).
I første omgang reiser Demning ut på en festivalturné, og filmens distribusjon bortenfor dette er foreløpig ikke avklart. Paul Tunge er for øvrig allerede i gang med sin neste film, Ad Astra – omtalt av Viken Filmsenter som «en kunsterisk dokumentarfilm som hyller den norske kirke og etterkrigstidens postmodernistiske arkitekter for sin vågale reformering av 50-70 tallets nytenkende kirkebygg.» Interessant! Les mer om prosjektet i denne artikkelen hos Vårt Land.
Det er viktig for norsk filmkultur at en vital og uavhengig filmscene eksisterer og lever sitt eget, frigjorte liv. Med filmene Kano og Demning bidrar Paul Tunge på sin måte til å skape nettopp denne motsetningen til det etablerte, statsstøttede produksjonsapparatet.
Se frysbilder og plakat for Demning nedenfor, samt avspillingsvindu for Kano.
*