K10: Ola Lund Renolen Internasjonale Filmfestival

I går ble det sjette Kosmorama – Trondheim Internasjonale Filmfestival åpnet med fynd og klem. Åpningsfilmen var den norske bokadapsjonen En helt vanlig dag på jobben, og det hele ble avsluttet med en fest etter visning i den gamle foajeen på Nova Kino. En tidligere kulturminister, nå næringsminister, stakk turen innom for å overvære åpningen og menge seg med folket etterpå. Det går mot en flott festival med et program som virker å være enda mer spesialisert i år enn tidligere. Blant annet er det nå kun to kuratorer som forsøker å forholde seg til to temaer: Verdighet, med Ola Lund Renolen og Eyes on Asia, med Elena Pollacchi. I tillegg til dette finner vi hovedkonkurransen og andre hendinger utenfor det stramme filmprogrammet.

Tidligere har Kosmorama hatt tre kuratorer som hadde ett stikkord hver de skulle forholde seg til. Og hele tiden har festivalen fått kritikk for å ikke ha klart å utvikle en egen profil og klare å skille filmatisk mellom de tre kategoriene. Blant de tre tidligere kuratorene var det hele tiden Ola Lund Renolen som skilte seg ut og hadde en klar idé med sitt utvalg av filmer. Renolen har en spesiell filmsmak som man finner igjen i filmene uansett nasjonalitet og tematikk. Filmene er rolige karakterstudier av mennesker i ulike situasjoner som gjennomgår en hendelse eller en opplevelse som gjør at de tvinges til å revurdere sine holdninger og erfaringer. De tre andre kuratorene, Yngve Sæther, Eli Gjerde og Sindre Kartvedt, satte opp filmer av varierende kvaliteter og man følte ofte at stikkordene de hadde å jobbe med ikke helt satt til filmvalget.

Nå er det annerledes. Kosmoramas program er gjennomsyret av «renolismen» som har ligget i bakgrunnen siden den første festivalen i 2005. Renolen er nå festivalsjef og har det naturlige ansvar for utvalget av filmer, og dette vises i stor grad på programmet. Man kan si mye rart om Kosmorama, men nå ser det endelig ut til at festivalen har fått en profil der festivalsjefen alene setter et kraftig preg på uttrykket og opplevelsene – på samme måte som en redaktør setter sitt helt spesielle preg på en avis eller et magasin. Kosmorama har blitt helt og holdent hans festival. Men, likevel trekkes man til filmene utenfor det fastsatte programmet. Eyes on Asia, Cinerama og Glamorama er mer varierte og er mer spennende enn Hovedkonkurransen og Verdighet.