Dokumentarist Errol Morris har en ny film på trappene. Denne gang hopper imidlertid den begavede regissøren over i spillefilmenes verden. Mange vil nok, hvis de smører litt tykt på, hevde at Morris med dette krumspringet likevel ikke er helt på bortebane; da flere av Morris’ tidligere dokumentarer unektelig har en slags filmatisk struktur over seg, og et mer utpreget visuelt filmspråk enn tradisjonelle dokumentarfilmer. Se for eksempel den banebrytende og knakende gode The Thin Blue Line, hvor Morris etablerte seg som en helt særegen røst i denne delen av filmindustrien, side om side med den tradisjonelle dokumentarfilmen med sin klassiske, journalistaktige tilnærming.
Det overnevnte har også bidratt til at Errol Morris må regnes for å være en av nåtidens mest kjente dokumentarister, i sjiktet bak Michael Moore naturligvis, sammen med for eksempel Werner Herzog som jo har vekslet mellom spillefilm og dokumentar med enormt hell. Men nå er det altså Errol Morris som skal ta spranget, og det er ikke uten en viss nysgjerrighet jeg ser frem til dette.
Variety melder at Zach Helm, omtalt som Hollywoods nye manusforfatter-stjerneskudd under lanseringen av Stranger Than Fiction (men som raskt ble revet ned igjen etter Mr. Magorium’s Wonder Emporium), skal forfatte filmprosjektet som foreløpig står uten tittel. Filmen skal imidlertid produseres av Mandate Pictures og Steve Zaillian, og omtales fra offisielt hold som en svart komedie inspirert av Robert F. Nelsons memoarer, utgitt mellom to permer i We Froze the First Man, om tv-reparatør Nelson og andre entusiaster som på 1960-tallet forsøker å lure døden ved å fryse ned mennesket. I håp om at fremtidens vitenskapsmenn kunne tine dem til live igjen…
Dette høres kanskje mer ut som materiale for en viss Herzog, men også med Errol Morris bak spakene er dette blitt et prosjekt som føles småpirrende allerede.