Programmet til årets utgave av Film fra sør-festivalen er sluppet

Årets utgave av Film fra sør-festivalen går av stabelen i Oslo 9.–19. november, og nå er hele visningsprogrammet sluppet. Utvalget signaliserer at festivalen holder fast ved sine tradisjoner for å vise ypperlige kvalitetsfilmer fra den sørlige halvkule, men er likevel ikke uten mangler.

Mange publikummere besøker Film fra sør som en årlig tradisjon, og har kanskje merket seg at festivalen i år har blitt flyttet fra oktober til november. Oslos høstmørke vil dermed være flere hakk nærmere vinteren innen byens kinosaler blir lyst opp med film fra varmere strøk i ti dager til ende. Men forhåpentligvis har ikke hovedstadens filminteresserte lagt andre planer i november, for årets utgave av Film fra sør virker i all hovedsak både utforskende og idérik – med mange nye, ukjente filmnavn representert i programmet.

Årets åpningsfilm «En fantastisk kvinne».

«14 filmer konkurrerer i år om prisen Sølvspeilet,» skriver festivalen i en pressemelding der programmet presenteres. Blant disse finner vi også årets åpningsfilm, det prisvinnende chilenske dramaet En fantastisk kvinne, regissert av Sebastián Lelio (Gloria). Filmen er Chiles Oscar-kandidat, og får norsk kinopremiere i etterkant av Film fra sør, nærmere bestemt 25. desember. Et annet høydepunkt under Film fra sør er møtene med festivalens gjester, og i år  presenteres to mannlige og to kvinnelige regissører med egne portretter, og alle disse fire har film i hovedkonkurransen. Les mer om årets festivalgjester her.

Konkurranseprogrammet er for øvrig tungt lastet med latinamerikanske filmer; hele ni av de fjorten titlene som kan vinne Sølvspeilet i år er laget i Mellom- eller Sør-Amerika. Blant disse finner vi Pablo Larraíns lekne stiløvelse Neruda (les vår omtale), Diego Lermans dirrende surrogatidrama A Sort of Family og Anahí Berneris medrivende karakterstudie Alanis. Sistnevnte er én av dessverre bare tre filmer med kvinnelig regissør i årets konkurranseprogram, og her finner vi en av få åpenbare mangler ved årets Film fra sør-utvalg: man må kunne ønske seg en bedre kjønnsbalanse fra en festival som kan plukke blant filmer fra mesteparten av verden.

Hvor er eksempelvis Vivian Qus glimrende, kafkaeske drama Angels Wear White, som i år var den eneste filmen regissert av en kvinne i Venezias hovedkonkurranse, eller Lucrecia Martels etterlengtede nye produksjon Zama (presentert i Venezia utenfor konkurranse), når Film fra sør har funnet plass til Hirokazu Kore-edas rettsalsdrama The Third Murder – også fra årets Venezia-festival. Man kan samtidig undre seg over hvorfor brasilianske Daniela Thomas‘ kolonihistoriske verk Vazante, som fikk glimrende kritikker etter festivalpremieren i Berlinalens Panorama-seksjon, er fraværende i Film fra sørs utvalg. Og når en fremragende film regissert av en kvinne først skal vises på Film fra sør: hvorfor plasseres ikke tunisiske Kaouther Ben Hanias kritikerroste Cannes-film Beauty and the Dogs – med sin eksplosive kritikk av patriarkalske strukturer – i hovedkonkurransen, men i den ubestemmelige programseksjonen Midtøsten?

«Beauty and the Dogs»

Uansett, og med den ujevne kjønnsfordelingen ferdig kommentert, så er det gledelig at man finner stor variasjon av filmatiske uttrykk i årets Film fra sør-program, ikke minst markert av at sjangerfilmens posisjon er styrket – i festivalens sideseksjon Thrills & Chills, der ni filmer tilhørende en rekke forskjellige sjangre og land får fritt spillerom. Med festivalens egne ord, vil vi få se «skrekkfilm fra Mexico, hevn-action fra Sør-Korea, utradisjonell varulvfilm fra Brasil, fandenivoldsk vampyrfortelling fra Japan, body-horror fra Vietnam og mye mer». Her vil det antageligvis være stort potensial for oppdagelser.

Som vanlig står også dokumentarfilm sentralt i programmet på Film fra sør, og i årets Dok Sør-seksjon finner vi ti filmer som deltar i konkurransen om festivalens dokumentarpris. Blant titlene finner vi den berømte kinesiske kunstneren Ai Weiweis episke portrett av flyktningkrisen, Human Flow, og i den helt andre enden av skalaen for hva en dokumentarfilm kan være: det mesterlige og enormt ubehagelige kanibalportrettet Caniba, regissert av Véréna Paravel og Lucien Castaing-Taylor. Begge disse filmene diskuterer vi på Filmfrelst-podkasten i vår spesialepisode om dokumentarfilm fra Venezia.

I tillegg til alt dette byr årets Film fra sør på en rekke tematisk spissede sideprogrammer; spesialfokus på filmlandene Colombia og Nigeria, Barnas sørfilm og Mangapolis, samt paneldebatter og regissørsamtaler – i noen tilfeller i partnerskap med Montages, som vil dekke festivalen bredt. Les mer om hele programmet her.

«Caniba» vises i seksjonen Dok Sør.

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 1 kommentar

  1. Andreas sier:

    Jeg var litt skuffet over programmet selv. Zama hadde jeg også regnet med skulle vises, det var egentlig bare den jeg så fram til. Og jeg håpet på flere eldre filmer. De har jo vist en del sjeldent viste verdensfilmer (merkelig ord) før.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>