For et par dager siden ble første trailer til Luc Bessons space opera Valérian and the City of a Thousand Planets sluppet – regissørens første spillefilm siden makeløse Lucy (2014).
Valérian and the City of a Thousand Planets er basert på den franske tegneserien Valérian et Laureline av Pierre Christin og Jean-Claude Mézières som strekker seg helt tilbake til 60-tallet, om den mørkhårede helten Valérian som tar på seg oppdrag i både tid og rom, alltid med sin faste følgesvenn og potensielle kjærlighetsinteresse, den rødhårede Laureline.
Luc Besson skal ha påbegynt arbeidet med en filmadaptasjon allerede i 2012, men det har åpenbart tatt sin tid – særlig av økonomiske årsaker (filmen er den dyreste i fransk historie). Det er imidlertid ikke vanskelig å forstå hvorfor den franske cinema du look-regissøren kastet seg over akkurat dette kildematerialet – her har han igjen muligheten til å dykke ned i det litt syrlige space opera-landskapet han dyrket med usedvanlig eleganse i The Fifth Element (1997).
Inspirasjonen fra 90-tallsklassikeren er også tydelig i disse første glimtene fra Valérian, særlig alle etableringsbildene av dystopiske fremtidsbyer – litt Blade Runner med et gyllent Fifth Element-skjær, men alltid med voldsom dybde og enorme mengder visuell informasjon. Et par nedtonede sekvenser står i åpenbar kontrast til spetakkelet – deriblant en idyllisk strandromanse i saturerte soltoner, og en punkete Rihanna som strippende hamløper, ikke ulik Leloo (Milla Jovovich) i The Fifth Element.
Mens veteran Clive Owen inntar rollen som heltenes overordnede, gestaltes de to sentrale rollene av forholdvis nye stjerneskudd – Dane Dehann som Valérian, kanskje mest kjent for sine roller i The Place Beyond the Pines (2013) og The Amazing Spider-Man 2 (2014), mens Laureline tolkes av Carla Delevingne som slo gjennom i Paper Towns (2015) og kanskje huskes best som anagonist i masete Suicide Squad (2016). Rollelisten omfatter dessuten storheter som John Goodman, Ethan Hawke, Mathieu Kassovitz, Rutger Hauer og selveste Herbie Hancock(!).
Traileren avgir to mulige signaler. Enten blir dette en solid dose fjasete eksess (de fiskeaktige CGI-romvesenene sender for eksempel assosiasjoner til Bessons gufne Minimoys-filmer fra 2000-tallet), eller så har Besson tatt med seg modningen og dybden i fantastiske Lucy og brukt den i et betydelig mer travelt univers. Den effektive, korale bruken av The Beatles’ «Because» i traileren kan tyde på det siste. Og uansett — om det er noen som kan omsette fjas i et vektig, omsluttende univers, så er det Besson.
Valérian and the City of a Thousand Planets har verdenspremiere 21. juli 2017.
*
https://www.youtube.com/watch?v=5o2XWgjCTjc