Spotlight vant Oscar for beste film – flest priser til Mad Max: Fury Road og The Revenant

Årets Oscar-priser er delt ut, og det uavhengig produserte journalistikkdramaet Spotlight vant den høythengende Oscaren for beste film. Hakk i hæl fulgte apokalypiske Mad Max: Fury Road med flest priser (6), og overlevelsesthrilleren The Revenant (3).

Den skarpe og politisk ladede tonen til Oscar-vert Chris Rock satte tonen for et Oscar-show litt utenom det vanlige – der raseriet som har ulmet og boblet til overflaten, på grunn av utdelingens manglende etniske mangfold i nominasjonene, kom til uttrykk i bitende kommentarer og et insisterende fokus på behovet for endring.

De faktiske Oscar-prisene som ble delt ut fulgte et mer mangfoldig fordelingsprinsipp enn nominasjonenes kritthvite hudtone. Flere filmer fikk noen priser, eller bare én – men da også fortjent – noe som blant kom til uttrykk i den gledelige tildelingen av Oscar for beste visuelle effekter til Ex Machina, beste mannlige birolle til Mark Rylance for Bridge of Spies, beste kvinnelige hovedrolle til Brie Larson for Room, og beste originalmusikk til Ennio Morricone for The Hateful Eight.

Mestvinnende film ble som nevnt Mad Max: Fury Road, som blant annet ved å bli tildelt prisen for beste klipp til Margaret Sixel, skapte ny spenning i konkurransen om Oscaren for beste film. Etter at regiprisen gikk til Alejandro González Iñárritu for The Revenant, så mye ut til at også den gjeveste utmerkelsen ville gå til villmarksfilmen. Men i siste øyeblikk var det Spotlight som vant Oscar for beste film, og som tidligere på kvelden også var belønnet med prisen for beste originalmanus.

En sånn passe jevn «fordeling» av Oscar-prisene altså i år – og til og med tilført et skandinavisk tilsnitt, da Alicia Vikander tok hjem Oscar-statuetten for beste kvinnelige birolle for Den danske piken.

Her er den komplette oversikten over nattens Oscar-vinnere:

Årets Oscar-priser:

Beste film: «Spotlight»
Beste regissør: Alejandro González Iñárritu, «The Revenant»
Beste mannlige hovedrolle: Leonardo DiCaprio, «The Revenant»
Beste kvinnelige hovedrolle: Brie Larson, «Room»
Beste mannlige birolle: Mark Rylance, «Bridge of Spies»
Beste kvinnelige birolle: Alicia Vikander, «Den danske piken»
Beste klipping: Margaret Sixel, «Mad Max: Fury Road»
Beste animasjonsfilm: «Innsiden ut»
Beste produksjonsdesign: «Mad Max: Fury Road»
Beste visuelle effekter: «Ex Machina»
Beste dokumentar: «Amy»
Beste ikke-engelskspråklige film: «Sauls sønn»
Beste adapterte manus: Adam McCay og Charles Randolph, «The Big Short»
Beste originalmanus: Tom McCarty og Josh Singer, «Spotlight»
Beste filmmusikk: Ennio Morricone, «The Hateful Eight»
Beste foto: Emmanuel Lubezki, «The Revenant»
Beste sminke og hår: «Mad Max: Fury Road»
Beste kostymedesign: «Mad Max: Fury Road»
Beste originalsang: Writings on the Wall fra «Spectre»
Beste lydmiks: «Mad Max: Fury Road»
Beste lydklipp: «Mad Max: Fury Road»
Beste kortfilm: «Stutterer»
Beste animerte kortfilm: «Bear Story»
Beste kortdokumentar: «A Girl in the River: The Price of Forgiveness»

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 4 kommentarer

  1. Anders Knudsen sier:

    Er så typisk montages å ikke skrive noe om at Leo vant. Men dette er jo først og fremst et magasin for de intellektuelle filmviterne og ikke for de dumme menneskene som leser filmmagasinet!

  2. Geir J. Olsen sier:

    Sorry, men jeg begriper ikke opphausingen av Mark Rylance. Hans tolkning av Abel var fin, men synes ikke han gjorde noe ekstraordinært, annet enn å spille han mutt og med samme uttrykket gjennom hele filmen. En «metode» som minner om en del andre roller fra Rylance. Selve Bridge of Spies også, med bl.a sin parodiske og nesten fordummende fremstilling av Øst-Berlin … Jeg elsker Spielberg men synes den filmen var litt sånn representasjon av Spielberg både på sitt beste men også verste. F.eks. Creed hadde fortjent beste film-nominasjon fremfor Bridge of Spies.

    Forøvrig litt ynkelig at George Miller ikke fikk regiprisen for det som var det eneste «mesterverket» i konkurransen i år; Mad Max Fury Road.

    Sånn ellers er jeg fornøyd med manuspriser til Spotlight og herlige The Big Short. Men at Sam Smith vinner for tidenes dølleste Bond-låt irriterer selv en ihuga Bond-elsker som meg selv. Ting ble ikke bedre av hans pinlige takketale som avslørte hvor lite peiling jyplingen egentlig har på Oscarhistorien :p

    Høydepunktet var Chris Rock, som på fenomenalt vis gikk rett i strupen på «elefanten i rommet». Imponert av at Akademiet også våget å ta opp OscarSoWhite-kontroversen så tydelig og direkte. Ja og Oscaren til Morricone så klart, fanboy Tarantino, you did good!

    Summa summarum, årets beste film vant flest statuetter og helt riktig er det, selv om pretensiøse og tidvis oppskrytte Inarritu ranet Miller for regiprisen!

  3. Stort sett fornøyd (med et stort unntak av beste sang, den burde gått til Gaga, men jaja). Glad for at Spotlight vant beste film, og for at Mad Max stakk av med flest priser!

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>