Jóhann Jóhannsson (1969-2018)

En sjokkbølge traff filmmusikk-verdenen fredag kveld, da den 48-årige islandske komponisten Jóhann Jóhannsson ble funnet død i sin egen leilighet i Berlin. Årsaken er ennå ikke kjent.

Det er ingen overdrivelse å si at Jóhannsson var den største filmkomponisten i Norden da han gikk bort, spesielt etter at han innledet sitt samarbeid med Denis Villeneuve i 2013 (Prisoners), og videre inn i de kritikerroste publikumssuksessene Sicario (2015) og Arrival (2016).

Men også før den tid hadde han skrevet musikk for film, teater og TV i sitt hjemland – i tillegg til konsertmusikk og flere soloalbum. Mye av Jóhannssons stil vaker et sted mellom minimalisme og ambient, men i en tydelig fusion-tradisjon der orkester blandes med elektronikk og andre ensembler – ofte i det lavere registeret av uttrykket. Han kunne imidlertid spille på flere strenger, som den romantiske post-minimalismen i Oscar-nominerte The Theory of Everything (2014).

Artikkelforfatteren møtte selv Jóhannsson da han mottok en ærespris under Harpa-utdelingen i Berlin i 2016. Varm og imøtekommende, noe sjenert, men med tydelige meninger om tingenes tilstand i filmens og filmmusikkens verden. Dette var riktignok før han måtte vike plass for Hans Zimmer og Benjamin Wallfisch på Villeneuves Blade Runner 2049 (2017), men allerede i 2016 var det tydelig at han ønsket å dyrke sin kompromissløse, idiosynkratiske stil – noe som ikke alltid ble verdsatt på den andre siden av Atlanteren, i hvert fall ikke på de største produksjonene.

For bare en drøy uke siden ble hans soundtrack til James Marshs kommende seilbåtfilm The Mercy sluppet på Deutsche Grammophon. Han ble angivelig også ferdig med Panos Cosmatos’ actionthriller Mandy og Garth Davisbiopic Mary Magdalene. Særlig sistnevnte er det verdt å ha forventninger til, gitt hans særegne bruk av religiøse og salmeaktige undertoner.

Det er ekstra sørgelig når det er snakk om en såpass ung og særegen komponist, som ennå ikke hadde fått satt sitt ordentlige avtrykk – han var strengt tatt bare i startfasen av sin filmmusikalske utforskning. Vi minnes Jóhann Jóhannsson med det mesterlige og usigelig vakre sporet «The Lord’s Prayer» fra Prisoners:

*

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 3 kommentarer

  1. Vegard O. sier:

    Jeg oppdaget Jóhann Jóhannsson i 2008 med utgivelsen “Fordlandia”. Han lagde noe av den vakreste musikken som finnes, men nå er lyset slukket dessverre altfor tidlig.

  2. Geir J. Olsen sier:

    Utrolig trist, et slag mot både film- og musikkverdenen… :(

  3. Morty Olsen sier:

    Mandy ble vist ved årets Sundance, og ble -ikke underlig nok- en av festivalens store snakkiser.

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="http://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>