Trailer

Illevarslende monoton trailer til David Finchers potensielt gnistrende thriller Gone Girl

David Fincher er en av våre favorittregissører, men denne helt ferske traileren til Finchers nye thriller Gone Girl er – dessverre – ikke så overbevisende som den strengt tatt burde være.

La det være sagt med en gang: vi håper vi tar feil. At David Fincher fortsetter å gjøre renskårne thrillere (i kjølvannet av hans forrige – og mesterlige – film The Girl With the Dragon Tattoo) applauderes her i redaksjonen, og romanen som Gone Girl er adaptert fra har nesten utelukkende mottatt gode anmeldelser og anbefales fra høyre og venstre. Så alt ligger tilsynelatende til rette for en utmerket sjangerfilm. Dessuten var den første teaser-traileren et passe lovende første innblikk.

All erfaring tilsier at man hverken skal tolke en trailer for bokstavelig, ei heller overse eller undervurdere signalene en trailer uomtvistelig sender ut. Etter fire gjennomsyn av denne traileren sitter vi igjen med de første bange anelsene om at Gone Girl ikke blir et Fincher-verk av ypperste merke. I lys av hva Fincher har for vane å levere fremstår verken plottet eller det visuelle her som spesielt enestående, og selv om ingen av skuespillerne stikker seg ut på en negativ måte, er det noe flatt og passivt over rollegalleriets fremtoning.

De fleste av oss her, undertegnede inkludert, har unngått å lese romanen for å få maks utbytte av å oppleve historien slik David Fincher velger å fortelle den, men utover Ben Affleck-figurens desperasjon over å bli hovedmistenkt i sin kones forsvinningssak, er det lite som pirrer nysgjerrigheten. Kanskje holdes alle kvalitetene ved Gillian Flynns roman skjult, og kanskje spares alle egentlige moneyshots til vi ser selve filmen, men en slik anti-markedsførings-strategi er ikke egentlig vanlig hos Fincher. Eksempelvis var trailerne til The Girl With the Dragon Tattoo eksplosivt forførende, og av en helt annen kvalitet enn denne ferskeste Gone Girl-snutten.

Vi håper som sagt at alle de nåværende bekymringene våre er gone with the wind når filmen avspilles til høsten, men inntil videre jekker vi ned forventningene et par hakk. Se traileren her – etterfulgt av et knippe utvalgte frysbilder:

*

Gone Girl Gone Girl Gone Girl Gone Girl Gone Girl Gone Girl Gone Girl Gone Girl Gone Girl Gone Girl

Skriv ut artikkelen Skriv ut artikkelen 9 kommentarer

  1. Denne må selvsagt dømmes som en David Fincher-film, men vil anbefale de av dere som ikke har lest boken, om å ikke forvente en David Fincher-film. Gone Girl av Gillian Flynn er rent tonemessig, milevis unna det vi er vant med å se fra Fincher, og ut ifra denne traileren har han fanget boken på godt vis. Kan også skilte med det faktum at det virker som om – med untak av to tre skutt/linjer – er alt fra bokens første/tidlig andre akt. Så mye spennende i vente, og håper dere velger å ikke se flere trailere når de blir lansert iløp av sommeren/høsten.

    Forresten: De siste femten sekundene av traileren må dere vel like?

    • Interessant at boka faktisk ikke ligner det man forbinder med en typisk Fincher-fortelling – det ante jeg ikke. Trodde tvert imot at dette var materiale «skreddersydd» for Fincher. Kunne du beskrevet tonen i boken, uten å spoile noe? Jeg gleder meg veldig til filmen, men er dessverre helt enig med Karsten om at traileren i seg selv er underveldende. Jeg får liksom ikke helt følelsen av at ting står på spill, og en del av settingene virker kvalitetsserie-aktige på en litt illevarslende måte.

    • Jeg kan forsøke, men det må sies at å beskrive bøkers virkemidler og deres effekt, ikke er min sterkeste side. Greien er at Nick (Ben Affleck) hele veien – selv ned til de siste sidene av boken – overanalyserer situasjonen han befinner seg i. Han skrev om film for The New York Times (tror det var Times, i hvert fall) tidligere i livet, og har av den grunn et enormt register med «who did it?»-filmreferanser å reflektere over, og han ser klart humoren i at klisjéen nå er realisert i hans eget liv. Jeg kjenner meg godt igjen akkurat der. Å fra tid til annen le, fordi noe som skjer i mitt liv er som tatt fra en klisjéfylt film. Jeg antar dere også har kjent på den?

      Dette er i hvert fall min oppfatning av boken; Mordmysteriet er ikke like sentralt som mennesket, Nick og hans sinstilstand iløp av etterforskningen. Karakterers sinstilstand er jo helt klart et gjengående element i Finchers filmer (The Girl with the Dragon Tattoo, og Fight Club spesielt), men her er det på en helt annen måte. Ikke like bekmørkt. Må bare beklage om det blir litt rotete forklart, men som sagt er jeg ikke spesielt flink med å beskrive bøker, og det blir spesielt problematisk uten å avsløre for mye.

    • Takk for super forklaring! Det er altså potensiale for svart humor i denne fortellingen. Det skimtet jeg i og for seg i teaser-traileren. Ikke umorsomt at hovedkarakteren har vært filmkritiker!

  2. Fikk gode vibber jeg. Nedtonet og kald, i samme gate som Zodiac. Tror dette kan bli bra!

  3. Jeg er nok mer på linje med Øyvind Hellenes. Dette er klassisk Fincher; thrilleren dyrkes som noe kalkulerende, nedtonet, presist og grøssende småkaldt. Som en blanding av det Hitchcock-aktige universet i The Game og det superintense, sobre etterforskningsportrettet i Zodiac. Jeg kan forstå at traileren forstås som underveldende, men akkurat i dette tilfellet blir det for meg en kvalitet. Gone Girl skal være en underveldende thriller! For selv om jeg ser at traileren mangler glimt av audiovisuelle høydepunkt som man kunne se i trailerne til The Girl with the Dragon Tattoo og The Social Network, har også materialet her et annet innhold. Jeg har lest boka, som i sine beste stunder en en medrivende og manipulerende page-turner med filmisk potensial, men som også kan være forholdsvis hul og uinteressant. Dog mener jeg bestemt at bokas univers kler Fincher ganske godt; det er tross alt snakk om en forholdsvis mørk og fengslende spenningsroman som våger å være akkurat passe skarp i kantene, men likevel ha mainstream-tilhørighet. At David Fincher og Gillan Flynn er en god match og beviselig har funnet kjemien, lover også godt. Jeg er litt betenkt over castingen, og hadde også håpet på noen gåsehudfremkallende øyeblikk i traileren. Men enn så lenge er dette fremdeles høstens filmhøydepunkt for min del. Jeg har på forhånd vært skeptisk til flere av de siste Fincher-produksjonene, bare for å bli blåst overende av sluttproduktenes kvaliteter. Jeg blir ekstremt overrasket dersom Gone Girl blir noe annet enn eksepsjonelt bra.

    • Jeg stilte meg meget skeptisk til Ben Affleck da det ble bekreftet at han skulle spille hovedrollen, men etter å ha lest boken i ettertid, synes jeg castingen fungerer perfekt. Spesielt av han. Dog er jeg ikke like sikker på Neil Patrick Harris og Tyler Perry. Er også meget spent på å se Boyd Holbrook i sin rolle, for det er en noe ukjent ung herremann som ser ut til å kle universet og karakteren godt.

  4. Eirik sier:

    Har ikke lest boken, men denne traileren virker og lene seg mer til Zodiac toneleie, med positiv fortegn. Girl with the Dragon Tatoo var vel en smule «over the top» markedsført, tendenser mot «cheesy», «The feel bad movie of christmas» feks. Sony trakk Fincher ut av Steve Jobs filmen nylig, hvor han ville samlet Social Network teamet, Aaron Sorkin, Scott Rudin bla, med den antydning om at Fincher var stormannsgal og ville ha full kontroll over markedsføringen. Hvilket egentlig ikke er så rart når du er en regissør av hans klasse. Men «less is more» noen ganger også. Seven var feks også underspillet, man lot historien tale for seg selv, og den var sterk nok, i høyeste grad! I disse tider skal man vel skrike høyt for og bli sett og hørt, men Good Girl har jo et innebygget publikum allerede. Så altså, jeg får lyst til og se filmen etter og ha sett traileren.

  5. Sveinung Wålengen sier:

    Jeg har hatt ok forventninger, men etter å ha lest boka må jeg dessverre si at skepsisen min til denne filmen har økt. Jeg har for lengst innsett at krimromaner sjelden griper meg, men etter den voldsomme hyllesten av Gone Girl ga jeg meg i kast.

    Skal selvfølgelig ikke avsløre noe om plottet, men jeg synes de store linjene i boka ble veldig forutsigbare, mens karakterene ble chick lit-aktige. Med fare for å høres ut som en åndssnobb, så følte jeg at forfatteren kanskje har overvurdert sitt eget intellekt, med de «treffende», men ganske endimensjonale beskrivelsene av den moderne mann og kvinne.

    Mye ligger til rette for at dette blir en type Fincher-film som jeg ikke liker; noe Amerika-overfladisk fiffig og fikst, som i The Game og Fight Club, men uten sistnevntes visuelle kvaliteter. Jeg synes dessuten at The Girl With the Dragon Tattoo bar preg av uengasjerende hastverksarbeid for pengenes skyld, og frykter at dette blir en lignende bestselger-filmatisering.

    Håper å bli overrasket!

Din kommentar

Du kan bruke følgende koder:
<a href="https://montages.no">lenke</a>
<b>fet skrift</b>
<i>kursiv</i>
<blockquote>sitat</blockquote>