Med sitt nye epos The Irishman vender Martin Scorsese tilbake til sjangeren vi elsker å se ham briljere i: gangsterfilmen. Og foran kameraet har regissøren samlet et nesten parodisk stjernelag, ledet an av Robert De Niro, Al Pacino og Joe Pesci. I dag ble den første teaser-traileren sluppet, og gjenforeningsstemningen er til å ta og føle på.
The Irishman har et tettpakket, episk narrativ, som strekker seg over flere tiår, med utgangspunkt i den sanne livshistorien til De Niros rollefigur, den irskættede fagforeningslederen Frank Sheeran (1920-2003), som i sin tid ble beskyldt for også å være leiemorder for den italienske mafiaen. Manuset til Steven Zaillian (Schindlers liste, Gangs of New York) er bygget på Charles Brandts biografiske bok I Heard You Paint Houses (2004), der en rekke kjente figurer fra epoken dukker opp, med Jimmy Hoffa (Pacino) og Russell Bufalino (Pesci) som de mest sentrale.
På tross av disse attraktive elementene, har det tatt lang tid å få laget The Irishman. Scorsese var tilknyttet prosjektet fra starten av, da det lå hos Paramount Studios, men på tross av suksessen med The Wolf of Wall Street (2013) lot det seg ikke gjøre å stable en sikker finansiering på bena – ettersom The Irishman lå an til å bli en meget dyr film å produsere – så regissøren benyttet isteden medvinden etter Wolf til å få virkeliggjort «drømmeprosjektet» Silence (2016). Da Paramount til slutt trakk seg helt ut, steppet Netflix inn med et tilbud om å fullfinansiere filmen.
Med nok strømmetjenestepenger på bordet var hverken Scorsese eller filmens skuespillere sene med å binde seg til prosjektet, og The Irishman gikk i produksjon i september 2017. Innspillingen varte helt til mars 2018, og det ble raskt klart at budsjettet ville sprekke – omtalt den gang bl.a. hos IndieWire. Ulike estimater har siden florert i diverse bransjeartikler (se oversikten hos Wikipedia), men alt tyder på at filmens enorme behov for et tidkrevende og sofistikert VFX-arbeid – de sentrale skuespillerne gestalter rollefigurene i alle narrativets tidsepoker, og skal gjøres yngre ved hjelp av digitale teknikker – har krevd store summer, og The Irishman er nå offisielt å regne som Scorseses dyreste film.
Forhåpentligvis blir resultatet såpass imponerende at det er verdt innsatsen, og denne første teaser-traileren lover heldigvis godt. Scorseses visuelle særpreg etableres umiddelbart, og vi ser at Rodrigo Prietos kamerakjøringer og Thelma Schoonmakers utsøkte klipperytme løftes frem allerede i dette korte klippet. Samtidig holder de tilbake nok informasjon her til at filmens plott fremstår tilstrekkelig mystisk. Såpass tydelige sjangermarkører som Pesci, Pacino og De Niro – samt lovnaden om en fortelling à la GoodFellas – vil uansett gjøre dette til en av høstens mest etterlengtede titler… så vil tiden vise om Netflix tillater en moderat kinolansering også i Norge, som de gjorde med Alfonso Cuàrons Roma i fjor, før The Irishman slippes rett-på-strøm – en gang sent på høsten.
The Irishman får for øvrig sin første visning 27. september, som årets åpningsfilm på New York Film Festival – og NYFF-programsjef Kent Jones omtaler filmen som «a work of masters, made with a command of the art of cinema that I’ve seen very rarely in my lifetime,» så vi kan vel allerede så fast at god buzz er under oppbygging. Nedenfor kan dere se traileren og et knippe frysbilder:
*