Festivalen ByFlimmer vil igjen løfte frem filmperler i uortodokse visningsrom

Film fra Sør er over for i år, men fortvil ikke: filmkunst- og visningskulturfestivalen ByFlimmer er like rundt hjørnet.

I år som i fjor er kapellet til Oslo Domkirke ByFlimmers åpningsarena. Onsdag 26. oktober inviterer festivalen til et kontemplativt, cinematisk rituale bestående av Chantal Akermans siste film, No Home Movie, orgelresitasjon og et konseptuelt måltid.

ByFlimmer har sine røtter i filmtidsskriftet WUXIA, og er en fem dager lang stedsspesifikk filmkunstfestival, med fokus på «å stimulere byens visningskultur ved å løfte frem filmiske perler i uortodokse filmrom», og som «retter fokus på film som kollektivt samlingspunkt i en tid truet av kjøpesenterlike kinoer og solovisninger på nett.»

Festivalens hovedfokus er å bidra til et større filmisk mangfold: «Der kunstverden for lengst har dannet en sunn undergrunn av kunstnerdrevne gallerier, står filmoffentligheten tilbake. Vi motiveres av visningslyst, og ved å gå i dialog med allerede eksisterende arenaer søker vi å skape de kinorommene vi mener byen vår fortjener.»

Årets program byr blant annet på Abbas Kiarostamis Through the Olive Trees – den tredje og avsluttende filmen i den såkalte «Koker-trilogien», som er svært vanskelig å oppdrive på DVD – og førpremieren på Lucile Hadzihalilovics (Innocence) suggererende body horrorscience fiction-eksperiment Évolution. Montages har sett filmen og kan bekrefte at den virkelig er noe å få med seg på stort lerret.

I tillegg inviteres det til en åpen samtale om Oslos visningskår og nye initiativer. Ved mikrofonen finner vi Kalle Bohman (produsent og nestor Akademin Valand) og Montages-redaktør Lars Ole Kristiansen, samt Mariken Halle og Itonje Søimer Guttormsen, som vil lede samtalen. Seansen finner sted på Kunstnernes Hus lørdag 29. oktober.

Gjør deg kjent med programmet til ByFlimmer på festivalens hjemmesider. Festivalen begynner neste onsdag, og varer til og med søndag 30. oktober.

byflimmer-annonse_nytid