Hvordan lykkes norsk film internasjonalt? Oslo Pix og Det norske filmakademiet inviterer til ambisøst seminar

Oslo Pix 2025: Tirsdag 26. august inviterer Det norske filmakademiet, i samarbeid med Oslo Pix filmfestival, til et halvdagsseminar på Cinemateket i Oslo. Arrangementet samler noen av de mest sentrale aktørene som former hvordan filmer beveger seg fra idéstadiet til de store internasjonale arenaene, og vil rette søkelyset mot hva det egentlig betyr å lykkes utenfor Norge.

Bakgrunnen er et år med betydelige internasjonale triumfer for norsk film: Gullbjørnen til Drømmer i Berlin, Grand Prix i Cannes til Affeksjonsverdi, og nye priser og premierer for norske filmer i Karlovy Vary. Seminaret finner dermed sted i en tid hvor norsk film står midt i en suksessbølge internasjonalt.

For å høre mer om arbeidet med seminaret snakket vi med produsent Yngve Sæther, som har vært med å utforme programmet. «Jeg tenker at samspillet mellom filmskapere, salgsagenter, internasjonale distributører og festivaler er noe som bør være interessant for alle filmskapere med et snev av internasjonale ambisjoner å få mer innsikt i,» sier han.

At det har lyktes å hente inn så profilerte gjester til Oslo, ser han selv som et tegn på norsk films sterke posisjon akkurat nå: «Når vi har planlagt dette seminaret, har vi bare henvendt oss til toppfolk, og at alle sa entusiastisk ja til å komme er i seg selv et tegn på at norsk film er i vinden.» Blant de internasjonale navnene trekker Sæther fram Olivier Barbier, som tidligere var innkjøpssjef i MK2 og nå leder sitt eget selskap Lucky Number, og Émilie Georges, grunnleggeren av Memento (nå Paradise Sales), som har hatt flere norske filmer i katalogen sin.

I tillegg deltar Johanna Nahon, som de siste fem årene har vært en del av utvelgelseskomiteen til hovedprogrammet i Cannes – et av verdens mest prestisjetunge og krevende juryarbeid – samt Rémi Bigot, som er sjef for filmavdelingen i Semaine de la Critique i Cannes, sideseksjonen som ofte fungerer som et springbrett for nye stemmer i internasjonal film. «Til sammen sitter disse fire på så mye kompetanse at vi burde få svar på alt vi lurer på om det delikate samspillet mellom forskjellige portvoktere der ute,» forteller Sæther.

Blant de norske gjestene finner vi produsentene Andrea Berentsen Ottmar, Dyveke Graver, Yngve Sæther selv og regissør Eskil Vogt, som alle har erfaring med å få norske filmer ut til et bredt publikum via festivaler og internasjonale samarbeid. Montages-redaktør Karsten Meinich leder flere av samtalene gjennom dagen, og i tillegg vil professor Anne Gjelsvik (NTNU) bidra som moderator på en avsluttende panelsamtale, der deltagerne også tar i mot spørsmål fra salen. Det blir i tillegg anledning til uformell mingling med de internasjonale gjestene helt til slutt.

Avslutningsvis peker Sæther på hvorfor seminaret føles ekstra aktuelt: «I det som både beskrives som en gullalder og krisetid for den norske filmbransjen blir det store spørsmålet: Hvordan skal vi beholde det momentumet norsk film har nå der ute? Hvordan kan vi surfe videre på bølgen i stedet for å slukes av den? Kanskje kan disse fire gi oss noen gode svar.»

Arrangementet er åpent for publikum (gratis for medlemmer av Det norske filmakademiet, billett kr. 50,- for øvrige), og med et så omfattende program og en rekke internasjonale gjester til stede, utgjør dette en sjelden anledning til å få førstehåndskunnskap om hvordan norsk film kan posisjonere seg globalt.

Seminaret finner sted tirsdag 26. august kl. 12.30–17.45 i Tancred, Cinemateket i Oslo. Fullstendig program og mer informasjon finnes på Oslo Pix sine nettsider.