Cannes 2025: Filmfestivalen i Cannes har nå offentliggjort sine filmutvalg i programmene for de tre uavhengige sideseksjonene, Semaine de la Critique (Kritikeruken), ACID og Quinzaine des Cinéastes (The Directors’ Fortnight).
Da programsjef Thierry Frémaux forrige uke presenterte festivalens offisielle utvalg, fikk vi den gledelige bekreftelsen om at Joachim Trier var valgt ut til hovedkonkurransen med sin nye film Affeksjonsverdi, og det knyttet seg stor spenning denne uken til Kritikeruken og Quinzaine, der andre norske titler kunne være aktuelle – i tillegg til festivalens aller minste seksjon ACID.
Dessverre ble det ingen flere Cannes-invitasjoner til norske regissører fra disse tre sideseksjonene (om ikke noen føyes til senere, som kan skje), men i ACID-programmet er den finske regissøren Lauri-Matti Parppei invitert med sin film A Light That Never Goes Out, som er co-produsert av Vincent Saunders i norske Goodtime Pictures. Vi gratulerer!
Ellers er franske filmer som vanlig fremtredende i sideseksjonene, som vanlig, og vi merker også at en del japanske og sørkoreanske regissører gjør seg gjeldende. Sør-øst-asiatisk film står vanligvis sterkt i Cannes, så også i år. Vi noterer oss dessuten at Belgia (i tillegg til Frankrike) dominerer i Kritikeruken – hele fem prosjekter er co-finansiert med belgiske midler. Latinamerikanske filmer er mindre til stede enn tidligere, og disse geografiske trendene går jo vanligvis litt i bølger.

I Kritikeruken er det ellers verdt å merke seg at nylig fire ganger Oscar-vinnende Sean Baker (Anora) deltar i programmet som klipper på Left-Handed Girl, spillefilmdebuten til regissør Shih-Ching Tsou, som for tyve år siden co-regisserte Take Out med Baker. Tsou har siden produsert flere av Bakers filmer, og gjorde en cameo i Red Rocket som Ms. Phan, innehaver av filmens ikoniske donut-kafé.
I Quinzaine ser vi i år et program med overraskende få «headlinere», men forhåpentligvis desto flere oppdagelser. Når Christian Petzold er den mest internasjonalt kjente regissøren med ny film, sier det en hel del om kurateringsprofilen for årets Quinzaine. Kritikeruken og Quinzaine er, som vi pleier å nevne, ofte en større kilde til overraskelser enn det offisielle programmet; i disse seksjonene løftes det frem mindre etablerte navn og titler, som det ikke nødvendigvis knyttes bestemte forventninger til i forkant.
Utenom den finske filmen i ACID, glimrer ellers Norden med sitt fravær, da ingen norske, svenske, islandske eller danske titler er å finne i utvalgene nedenfor. Vi reiser som vanlig til Croisetten for å gjøre filmkunstneriske oppdagelser, uansett hvorfra de har sin opprinnelse, og ser frem mot å dykke inn i alle de ulike programseksjonene.
Nedenfor har vi limt inn årets utvalgte filmer fra de tre seksjonene. Cannes-festivalen arrangeres i år mellom 13. og 24. mai, og Montages vil som vanlig være på plass.
*
Kritikeruken
Konkurranse
- A Useful Ghost av Ratchapoom Boonbunchachoke (debutfilm, Thai-Fr-Sing-Ger)
- Kika av Alexe Poukine (Belg-Fr)
- Nino av Pauline Loquès (debutfilm, Fr)
- Reedland av Sven Bresser (debutfilm, Neth-Belg)
- Sleepless City av Guillermo Galoe (debutfilm, Sp-Fr)
- Imago av Déni Oumar Pitsaev (Fr-Belg)
- Left-Handed Girl av Shih-Ching Tsou (Taiwan-Fr-US-UK)
Spesialvisninger
- L’intérêt d’Adam av Laura Wandel (Belg-Fr) – åpningsfilm
- Baise-en-Ville av Martin Jauvat (Fr)
- Love Letters av Alice Douard (debutfilm, Fr)
- Dandelion’s Odyssey av Momoko Seto (debutfilm, Fr-Belg) – avslutningsfilm
*
Quinzaine des Cinéastes (The Directors’ Fortnight)
- Enzo av Laurent Cantet og Robin Campillo – åpningsfilm
- Peak Everything av Anne Émond
- Brand New Landscape av Yuiga Danzuka
- Middle Class av Anthony Cordier
- Dangerous Animals av Sean Byrne
- The Foxes Round av Valéry Carnoy
- The Girl In The Snow av Louise Hémon
- The Girls We Want av Prïncia Car
- Girl On Edge av Jinghao Zhou
- Indomptables av Thomas Ngijol
- Kokuho av Lee Sang-il
- Lucky Lu av Lloyd Lee Choi
- Militantropos av Yelizaveta Smith, Alina Gorlova og Simon Mozgovyi
- Miroirs N° 3 av Christian Petzold
- La Mort N’existe Pas av Félix Dufour-Laperrière
- The President’s Cake av Hasan Hadi
- Que Ma Volonté Soit Faite av Julia Kowalski
- Sorry, Baby av Eva Victor – avslutningsfilm
Årets kortfilmutvalg fra Quinzaine finner man på deres nettsider.
*
ACID 2025
- L’Aventura av Sophie Letourneur (Fr)
- The Black Snake av Aurélien Vernhes-Lermusiaux (Fr-Col-Bra)
- Drifting Laurent av Anton Balekdjian, Léo Couture, Mattéo Eustachon (Fr)
- Drunken Noodles av Lucio Castro (US-Arg)
- Entroncamento av Pedro Cabeleira (Port-Fr)
- Life After Siham av Namir Abdel Messeeh (Fr-Egy)
- A Light That Never Goes Out av Lauri-Matti Parppei (Fin-Nor)
- Obscure Night – Ain’t I A Child? av Sylvain George (Fr-Swi-Port)
- Put Your Soul On Your Hand And Walk av Sepideh Farsi (Fr-Pal-Iran)
*