Cannes 2022: I mylderet av overskrifter fra avslutningen av Cannes-festivalen denne helgen, gikk det litt under radaren at en norsk filmkunstner også ble hedret for sitt arbeid på en av vinnerfilmene.
Den glamorøse, direktesendte prisutdelingen i Cannes ble en stor begivenhet for skandinavisk film – med Gullpalmen til Ruben Östlunds Triangle of Sadness, og manuspris til svenske Tarik Saleh for Boy From Heaven – samt skuespillerpris til Zar Amir-Ebrahimi i Ali Abbasis danskproduserte film Holy Spider. Men etter selve showet og hovedjuryens presentasjon av sine priser, sendte festivalen også ut en sen pressemelding om sin høythengende tekniske pris (delt ut siden 1951 av CST, den franske foreningen for film- og lydteknikere), og i år gikk den til lyddesignerne bak Triangle of Sadness, som inkluderer norske Bent Holm.
Holm har over flere år lagt ned et betydelig arbeid på lydsiden av både norske og svenske filmer, og jobbet også med Östlund på regissørens forrige Gullpalme-vinner The Square. Cannes-festivalen trakk frem hele teamet bak lyden på Triangle of Sadness i sin prisbeskrivelse, der Holm nevnes ved siden av Andréas Franck, Jacob Ilgner og Jonas Rudels.
Om prisens formål skriver CST: «Through this prize, the CST shows the importance of the creative and technical know-how of film technicians all over the world by rewarding one of them each year for making the best artistic contribution to a film.» Tidligere vinnere inkluderer fotograf Janusz Kaminski (for Dykkerklokken og sommerfuglen), klipper Stephen Mirrione (for Babel) og produksjonsdesigner Josefin Åsberg (for The Square).
Montages gratulerer!